​Morgan Jernfast utmanar i VM i Tvedestrand i Norge

Efter en mycket bra öppning på tävlingsäsongen för Morgan Jernfast, där han ligger trea i tyska ADAC Motorboot Masters-mästerskapet efter premiäromgången i Brodenbach, är det i helgen dags för VM i Tvedestrand, Norge. Det är en laddad svensk förare som kommer till start i Formel 4-klassen för VEIDEC Racing.

– Jag ser verkligen fram emot den här tävlingen, säger Morgan. Vi fick ordentlig fart på båten i premiären men det finns mer att hämta och jag hoppas att vi kan hitta det till i helgen här i Norge.

Tävlingarna i Tvedestrand utgör också en del av det norska motorsportförbundets hundraårsjubileum och kantas av en riktig feststämning.

– Det ska bli jättekul att köra här, det kommer att vara mycket publik på plats och det inspirerar, säger Morgan. Ännu mer inspirerande är att få möta hårdast möjliga motstånd.

Fredagen inleds med träning, kval och ett heat. Under lördagen avslutas tävlingarna enligt samma format, det blir med andra ord många poäng att slåss om. Morgan och hans team hade inför årets säsong inte tänkt köra hela VM-serien men det är ett beslut som kan komma att ändras.

– Går det bra här kanske vi kommer att köra hela VM-serien, säger Morgan. Det gäller att vi hela tiden rör oss i rätt riktning med inställningarna på båten. Därför är den här tävlingen en viktig värdemätare för mig och teamet. Känner vi att vi kan göra oss gällande på den här nivån redan nu, då får vi ta ställning till hur resten av säsongen ser ut.