​Morgan Jernfast vann Sandefjord Grand Prix 2015

Morgan Jernfast, som tävlar i båtsportens Formel 4, vann Sandefjord Grand Prix i Norge i helgen. Och hade inte arrangören missat att ansöka om öppen mästerskapsstatus hos det norska motorsportförbundet, ja då hade Morgan kunnat titulera sig norsk mästare. Men Morgan är inte mindre nöjd för det. Segern är ett resultat av hårt arbete efter en strulig säsongsinledning.

– Det känns fantastiskt bra att vi äntligen börjar få ordning på båten, säger Morgan. Om två veckor är det VM i Nottingham i England och den här segern är ett bra kvitto på att vi är på väg mot toppformen.

För ett par veckor sedan tävlade Morgan i norska Tönsberg för att testa förändringar på båten. Efter det har Morgan och hans team gjort ytterligare förändringar på växelhus och propeller för att hitta ännu mer fart

– Vi hade en idé som vi beslutade att genomföra fullt ut och det gav resultat. Jag kände redan på träningen att båten var annorlunda. Jag behövde några varv på mig innan jag kände mig bekväm med känslan i båten, sen var det bara att köra.

Morgan kvalade in på tredje plats, 0,2 sekunder bakom kvalettan, vann sedan de tre första heaten och kunde därmed kosta på sig att stå över det fjärde heatet då han redan var klar segrare i tävlingen.

Den 28-30 augusti väntar årets tredje VM-deltävling i Formel 4 i Nottingham, England och nu ser Morgan fram emot att få konkurrera med bra förutsättningar.

– Det ska bli väldigt spännande och vi känner ju att vi har lärt oss båten betydligt bättre, säger Morgan. Jag hoppas att vi kan omvandla det till ett bra resultat.

VEIDEC är marknadsledande när det gäller tillverkning av miljöanpassade kemtekniska produkter – VEIDEC GREEN WORLD heter konceptet som lanseras under året och marknadsförs bland annat genom en rad sponsorsatsningar. Utöver Morgan Jernfast inom båtsporten är VEIDEC även representerade med satsningar inom roadracing, dragracing, rallycross och STCC.