En perfekt start på byggkarriären

Den 1 september 2012 började Kristina Pandurevic sitt traineeprogram i Anläggning SydVäst, efter studier till byggingenjör på Chalmers och sommarpraktik hos Veidekke på projektet GoBiGas i Göteborg. Kristina lade tillsammans med Per-Åke Asplund, arbetschef, och Peter Svenningsson, regionchef Anläggning SydVäst, upp planen för traineeprogrammet. Vid avstämningen i januari i år kunde de konstatera att Kristina genomfört allt och lite till med bravur.

Hur har din traineeperiod sett ut?

-Jag började på projektet GoBiGas och där blev jag kvar i 1,5 år. Det var ett mycket komplext projekt som innebar att jag fick lära mig otroligt mycket. När personalen efterhand fasades ut fick jag möjlighet att axla de olika arbetsuppgifterna som ingick i projektet och har därför fått med mig många moment. Allt från utsättning, arbetsledning, ÄTA-hantering till besiktningsarbete, KMA och en hel del ekonomi. Samtidigt har jag fått nödvändiga kurser som t.ex. ledarskapsutbildning, som varit ett bra stöd i min utveckling. Förutom alla nya arbetsuppgifter har jag även tagit med mig vikten av att ha ett väl fungerande samarbete mellan våra affärsområden Anläggning, Bygg samt kund och UE föra att få till ett värdeskapande samspel. Och hur viktigt vårt involverande arbetssätt, där man tillvaratar allas kunskap, är för att säkerställa en effektiv och säker produktion. När GoBiGas var klart följde jag med platschef Olle Andersson från Bygg Väst till projektet Riskulla i Mölndal. Här jobbade jag med KMA men även mycket med verksamhetssystemet. När det sedan visade sig att jag skulle vara med i projektet "Etantanken i Stenungsund" inser jag att jag redan nu fått varit delaktig i många speciella projekt och det är jag extra stolt över.

Vad är ditt mål?

-Jag har aldrig tvivlat på mitt yrkesval och trivs fantastiskt bra på Veidekke och ett av mina mål är att bli platschef. Jag vill ge en stor eloge till mina mentorer. Alla har varit engagerade i hur det gått för mig och vi har haft kontinuerliga avstämningar vilket har gett mig en trygghet i min lite ovanliga roll. Nu ska jag tillsammans med projektchef Leif Adamsson och övrig projektledning, se till att avsluta projektet "Etantanken i Stenungsund" och sen hoppas jag att få jobba vidare med nya spännande projekt i Veidekke.

Arbetschef Fredrik Indevall tycker det varit roligt att följa Kristina och henne utveckling.

- Kristina har bra koll och är vaken på vad som händer. Hon har det rätta tänket och drivet och inser vikten av involvering för att jobba och utveckla i branschen. Det kändes klockrent att sätta henne som projektingenjör på Etantanken. Erfarenheten från GoBiGas med utländska kunder, HMS, all dokumentation och inte minst språket (engelska) gör att hon axlat rollen på bästa möjliga sätt. Det är bara för Kristina att fortsätta att ta plats och växa så finns alla förutsättningar att hon når dit hon vill.

Projektchef Ove Irvenå, som kanske är den som jobbat närmast Kristina och varit hennes mentor, har bara gott att säga om henne

-Det är verkligen en toppentjej! Hon är utan tvekan den bästa nybörjare som jag stött på. Hon har allt - tuff, snabbtänkt och tekniskt duktig. Jag hoppas att våra yrkesvägar korsas snart igen.

Regionchef Peter Svenningsson ser en naturlig fortsättning på traineeprogrammet

- Jag tog initiativet till att starta upp regionens traineeprogram och det har varit riktigt lyckosamt. Vi kommer att fortsätta med att ta in trainees ochplanerar snart att hitta en ny spännande medarbetare som får samma möjlighet som Kristina Pandurevic fått.

Peter Svenningsson, regionchef Veidekke Anläggning SydVäst, tel. +46 761264019

Kristin Linus, HR-chef Veidekke Sverige, tel. +46 733559914