Marabouparkens nya konsthall invigd

I lördags, den 28 augusti, var det invigning av den nya konsthallen i Marabouparken. Detta efter nio långa års kamp att få den till stånd. Till stor del tack vare Veidekke, som är huvudsponsor

Den formella invigningsceremonin förrättades av två stolta små pojkar, Rafael och Oscar, som rullade ner för en nyinstallerad grässlänt skapad av konstnären Paola Pivis.

– Jag har inte vågat testa den ännu, sade en mycket glad konsthallschef Johan Börjesson när han invigningstalade tillsammans med Sundbybergs kommunfullmäktiges ordförande Ulla Sandenskog, kommunstyrelsens ordförande Jonas Nygren (S) och Sveriges egen konstguru Olle Granath.

- Jag vet få platser som har starkare utstrålning än Marabouparken, menade Olle Granath samtidigt som han uttryckte sin glädje över att konstnären Hilding Linnqvists*) kvarlåtenskap nu har funnit sitt hem i konsthallen.

- Den har deponerats här för tio år framåt och jag hoppas att det ska förlängas, tillfogade Johan Börjesson.

Jonas Nygren såg fram emot att Sundbybergs alla skolor och förskolor skulle komma till museet och ansåg det viktigt att staden får utnyttja den kompetens som finns här, när staden ska gestaltas och utvecklas.

- Vi blev klara i tid med denna till- och ombyggnad till brukarens glädje, säger en nöjd regionchef på region Bygg Stockholm, Mikael Lidström, om denna 50-miljonersentreprenad som utförts åt Veidekke Fastighetsutveckling.

- Entreprenaden har inte varit särskilt komplicerad med mycket råa betongytor, även om allt har bevarats i de gamla delarna av byggnaden. Däremot har det varit en del komplicerade installationer, inte minst med tanke på säkerheten, tillägger Mikael.

Han berättar också att region Bygg Stockholm snart ska ha ett strategimöte här, dit alla tjänstemän och yrkesarbetare är inbjudna. Det blir också guidad visning både av hallen och parken med dess första utställning Parkliv och även middag i den tillhörande restaurangen/caféet.

Läs mer på www.marabouparken.se

___________________________________________________________________________

*) Hilding Linnqvist (1891-1984) var portalfiguren för svensk naivism på 1910-talet. Denne har också koppling till Marabouparken genom de många verk som Marabou och dess ägare Henning Throne Holst beställde av honom; bland annat den stora fresken Komedi och idyll i Marabous gamla matsal (numera telefonväxel för Taxi 020).

• veidekke bygg stockholm
  • marabouparken