Tunnelgenomslag under Traneberg

I går eftermiddag 29/3 möttes de båda ändarna i den 800 meter långa tunneln under Traneberg som blir en del av Tvärbanans nya sträckning mellan Alvik och Solna.

Genomslaget firades med en ceremoni inne i berget där såväl Veidekke Entreprenad:s VD Erik Alteryd, som SL:s VD Göran Gunnarsson deltog. SL:s VD Göran Gunnarsson framhöll det goda samarbetet med Veidekke och konstaterade att såväl tidsplan som budget innehålls.

Den nya sträckningen mot Solna beräknas vara klar för trafik år 2013 och omfattar:

• 7 km spår

• 3 broar

• 3 tunnlar

• Byggstart: 2009

• Trafikstart: 2013

• Budget: 5 200 miljoner kronor

Veidekkes etapp börjar vid Alvik och går fram till Karlsbodavägen i Ulvsunda industriområde. Längs den 2,3 km långa sträckan kommer man att anlägga en ca 800 m lång bergtunnel under Traneberg, en 200 m lång bro över Ulvsunda, tråg/betongtunnel under Norrbyvägen och två stycken markförlagda hållplatser. Spårvägen kommer på denna sträcka gå på egen banvall. I Alvik ansluter aktuell sträcka till befintlig spårväg. Vidare skall anslutning till Ulvsundadepån ingå.

Foto: SL, Thomas Johansson.

Mer om projektet.

För mer information kontakta:

Per Brinck, Regionchef, Veidekke Entreprenad AB, Region Anläggning Öst, tel +46 8 635 61 57, per.brinck@veidekke.se

Max Ney, Kommunikationschef, Veidekke Sverige, tel +46 8 635 61 79, max.ney@veidekke.se

• tvärbanan
  • veidekke