Drömmen om sjötomt förverkligas i Nynäshamn

Längs med den västvända stranden vid Nickstaviken i Nynäshamn, är det full aktivitet.  De moderna husen, inspirerade av förra sekelskiftets skärgårdsvillor, med eget båthus och egen strand håller på att ta form. Lagom till nästkommande vår är Veidekkes nya lägenheter i Kvarteret Doppingen redo att ta emot sina första boende.

På Änggatan i Nynäshamn bygger bostadsutvecklaren Veidekke Bostad 23 lägenheter med sjöutsikt, balkonger och verandor, uteplatser, privat strand och gemensamt båthus. Lägenheterna är fördelade på fyra stycken trevåningshus med balkonger och verandor inspirerade av förra sekelskiftets skärgårdsvillor. Byggnationen har nu påbörjats och till nästa vår är Veidekkes nya lägenheter i Kvarteret Doppingen redo att ta emot sina första boende.

I samband med bygget öppnas strandpromenaden nedanför husen upp för allmänheten, något som uppskattats av Nynäsborna. ”Det här ger ett spännande tillskott på Nynäshamnsmarknaden. Området görs tillgängligt för allmänheten i och med den nya gång- och cykelvägen, som sträcker sig fram till Vikgatan. Det blir ett fantastiskt tillskott till vårt gemensamma offentliga rum.” säger Anna Ljungdell, Kommunalråd och kommunstyrelsens ordförande i Nynäshamn.

När Maria Fänge, arkitekt vid Brunnberg & Forshed, ritade husen i Kvarteret Doppingen, lät hon influenser från sekelskiftet, gamla sommarnöjen och hundraåriga lägenhetstraditioner möta nutid. Båthuset, som kommer att bli en gemensamhetslokal och bastu för de boende, tillsammans med privat brygga och egen strand, för tankarna till svunna tiders skärgårdsromantik.

Drömmen om att bo vid vatten är väl utbredd än idag. Enligt en undersökning av Hemnet (2012) var just ”sjötomt” den näst vanligaste fritextsökningen på Hemnet. Och av de tio vanligaste sökningarna hittar man hela fyra stycken som har med just sjö eller hav att göra.

De tio vanligaste fritextsökningarna på Hemnet:

1. Balkong
  2. Sjötomt
  3. Sjö
  4. Pool
  5. Uteplats
  6. Sköutsikt
  7. Garage
  8. Vindsvåning
  9. Kakelugn
  10. Hav

Källa: Hemnet, 2012.

”Det är fantastiskt roligt att vi nu påbörjat bygget av Kvarteret Doppingen. Det unika läget med egen strand har väckt stort intresse – inte bara från Nynäshamnsbor utan även från boende i Stockholm. Det stora intresset märktes även på helgens visning då över 30 personer kom”, säger Ulrika Sohlenius, projektutvecklare på Veidekke Bostad.

Korta fakta om Nynäshamns kommun:

• 30 minuter till Globen
  • 1 900 soltimmar per år
  • Alla boende har mindre än 9 kilometer till havet
  • 1 852 öar
  • 100 mil kust
  • 5 pendeltågsstationer
  • 2 internationella färjeförbindelser till Polen och Lettland samt färjelinjer till Gotland.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Mårten Othérus, Regionchef Mälardalen, Veidekke Bostad
E-post: marten.otherus@veidekke.se

Ulrika Sohlenius, Projektutvecklare, Veidekke Bostad
E-post: ulrika.sohlenius@veidekke.se

Om Veidekke Bostad
Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag.
Läs mer på: www.veidekkebostad.se

• lägenheter
  • skärgårdsboende
  • båthus
  • strandtomt
  • nynäshamns kommun
  • nynäshamn
  • veidekke bostad
  • veidekke
  • nyproduktion
  • bostäder
  • skärgårdsliv

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 500 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2011 en omsättning på ca 18 miljarder NOK (ca 21 miljarder SEK).

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 110 anställda och en omsättning på ca 4,1 miljarder SEK (2011). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

_____________________________________________________________________________________________________________

Veidekke Bostad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg tfn +46 8 635 61 00

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg tfn +46 8 635 61 00