Drömplank och första spadtag i Kallhällsparken

Idag tog Veidekke Bostad första spadtaget för sitt bostadsprojekt i Kallhällsparken som kommer att innehålla 86 Svanenmärkta bostäder och ett LSS-boende. I samband med spadtaget invigdes även ett Drömplank där alla som vill kan få fundera, fantisera och uttrycka sina bostadsdrömmar. Drömplanket är Veidekke Bostads tolkning av ett fenomen som spridits över hela världen och som nu finns i Kallhäll.

Drömplanket kommer till Kallhäll
Någon ville bo vid havet, en annan i New York, en annan i Dalarna och Ragnar Unge, vd Miljömärkning Sverige som bl.a. ansvarar för Svanen, vill bo i en Svanenmärkt värld. Detta är några av de bostadsdrömmar som kom fram på Veidekkes Drömplank i Kallhällsparken.

Hur vill Kallhällsbon bo?
Drömplanket är Veidekke Bostads tolkning av ett fenomen som har spridits över hela världen och startade då stadsplaneraren Candy Chang i februari 2011 skrev ”Before I die I want to...”på ett övergivet hus i New Orleans. Originaltexten har i Veidekke Bostads tolkning blivit ”Innan jag dör vill jag bo…”.

- Med Drömplanket vill vi involvera våra köpare och Kallhällsborna och ge dem möjligheten att uttrycka sina bostadsdrömmar. Vi har en förhoppning om att kunna ta med oss resultatet in i kommande projekt, säger Filip Borgelin, Projektutvecklare på Veidekke Bostad, Region Mälardalen.

Nya Svanenmärkta bostäder
Nu inleds omvandlingsarbetet att ansluta Kallhällsparkens fina grönområden till ett rofyllt bostadsprojekt, där de boende kommer kombinera parkens lugn med ett av Kallhälls mest centrala läge – nära kommunikationer, friluftsliv, butiker och annat som gör livet bekvämt. På tisdag tar man första spadtaget för 86 nya Svanenmärkta lägenheter, samt ett LSS-boende om 6 lägenheter.

- Det är jättekul att få välkomna såväl befintliga som nya Järfällabor till den här fina platsen Kallhällsparken. Här kommer man som boende få njuta av de fina omgivningarna, närheten till centrum och pendeltåg, säger Claes Thunblad, Kommunstyrelsens ordförande i Järfälla.

Fakta om konceptet ”Before I die...”
Candy Chang bor i New Orleans och arbetar med det offentliga rummet och hur människor möts.
År 2011, efter att hon förlorat en närstående, målade hon väggen på ett övergivet hus med kalkfärg. På väggen skrev hon sedan orden ”Before I die I want to...”. och lämnade kritor för att förbipasserande skulle kunna fylla i vad de vill åstadkomma, uppleva och uppnå innan de dör.
Idén blev en enorm succé och har sedan dess spridit sig till mer än 300 väggar i över 50 länder runt om i världen. http://beforeidie.cc/

Fakta om projektet
Antal bostäder: 86 Svanenmärkta lägenheter samt ett LSS-boende. Totalt 150 lägenheter vid fullt utbyggt.
Storlekar: 1,5 - 4 rok, 34 - 94 kvm.
Planerad inflyttning: Första inflytt kvartal 2 2017.
Byggherre: Veidekke Bostad
Arkitekt: BSK Arkitekter

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Filip Borgelin
Projektutvecklare, Region Mälardalen, Veidekke Bostad
E-post: filip.borgelin@veidekke.se

Per-Martin Eriksson
VD, Veidekke Bostad
E-post: per-martin.eriksson@veidekke.se

Om Veidekke Bostad
Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag. Läs mer på veidekkebostad.se

Om Kallhällsparken
I hjärtat av Kallhäll växer nya Kallhällsparken fram. Veidekke planerar att bygga bostadsrättslägenheter fördelade i fem hus. Totalt kommer projektet omfatta två bostadsrättsföreningar om preliminärt ca 150 bostäder. Parkläget erbjuder en inbjudande och grön miljö där både omgivningen och de nya husen kommer präglas av det gröna.
www.Kallhallsparken.se

Om Svanen
Svanen är det officiella miljömärket som regeringarna i Norden har tagit fram och drivs på uppdrag av regeringen, utan bransch- eller vinstintresse. Svanen är ett av Sveriges mest kända varumärken, hela 96 procent av alla vuxna i Sverige känner till varumärket.
Mer om Svanenmärkta hus: http://www.svanen.se/Foretag/Kriterier/kriterie/?productGroupID=85001

• veidekke bostad
  • veidekke
  • kalhällsparken
  • svanenmärkt
  • järfälla
  • bostäder
  • bostad
  • involvering
  • svanen
  • per-martin eriksson

• Stockholm

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2015 en omsättning på ca 24,5 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 600 anställda och en omsättning på ca 7,3 miljarder SEK (2015). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________

Per-Martin Eriksson

VD Veidekke Eiendom AB 08-635 61 00