Ny stadsdel växer fram i Lund

Ett nytt område håller på att växa fram i Södra Råbylund i östra delen av Lund. I första etappen byggs 180 bostäder och vid full utbyggnad blir detta en stadsdel om cirka 1000 hem. Veidekke Bostad är en av de byggherrar som utvecklar och bygger i den nya stadsdelen och är nu färdiga med sin del i första etappen. 28 nybyggda hus, Brf Råby Ängar, står nu på plats med inflyttning november till februari.

De 15 första familjerna har redan flyttat in.

– Någon är redan i full färd med planteringen av trädgården, säger Jeanna Löwenhielm Toth, projektutvecklare på Veidekke Bostad.

Något som rimmar väl med Lunds kommuns vision om Södra Råbylund som en trädgårdsstad.

Området växer

Veidekke Bostad driver nu tillsammans med kommunen utbyggnaden starkt framåt genom beslutet att byggstarta ytterligare 19 hus med inflyttning våren 2015. Arbetet med nya stadsdelen går därmed in i andra etappen.

I skrivande stund är 13 av de 19 Veidekke-husen sålda och försäljningen går fort. Många som flyttar till Södra Råbylund är unga par med småbarn som vill bo i staden men ändå i ett barnvänligt område. I Södra Råbylund finns det gott om plats för lek med grönområden och lekplatser, skolor och förskolor. I ett av de femton nyinflyttade Veidekke-husen bor Anna Börjesson med sambo. Hon tycker att Södra Råbylund känns som en plats där de kommer att bo länge.

– I Södra Råbylund får man det bästa av två världar. Vi är lundabor men bor inte mitt inne i staden och har närhet till naturen. Vi har flyttat från lägenhet och är jättenöjda med vårt nya hus där vi har gott om plats. Detta känns som ett bra hus för oss att växa i.

Lundaliv på landet

För Södra Råbylundsbon tar det elva minuter att ta sig till Mårtenstorget med cykel. Stadslivet med affärer och restauranger är nära samtidigt som man har livet på landet utanför dörren med hästhagar, åkrar och strövområden.

– Här finns det bra tillgång till kollektivtrafik och med nya Dalbyavfarten är de boende snabbt ute på E22 vilket är en stor fördel om man pendlar till jobbet. För den som inte vill ta sig in till stadskärnan planeras det för mindre verksamheter, frisörsalonger och kaféer i bottenvåningarna på flerfamiljshusen längs områdets huvudgata och vid kanten av dammen, säger Jeanna Löwenhielm Toth.

Södra Råbylund

Ligger: I Östra Lund.

Planeras: I första etappen ryms 180 nya bostäder. Vid total utbyggnad är målet en stadsdel om 1000 hem.

Aktuellt: Veidekke Bostad har färdigställt 28 nya radhus om 107-134 kvadratmeter i Brf Råby Ängar med inflyttning november till februari. Nu påbörjar Veidekke Bostad ytterligare 19 radhus, Brf Råby Lycka, som blir 108 kvadratmeter med möjlighet att inreda vinden om större boyta behövs. Efterfrågan har varit stor med 13 sålda hus på mindre än två månader. Utbyggnaden av stadsdelen går med Brf Råby Lycka in i andra etappen.

Kul fakta: Här ska Lunds största damm, Råbydammen, anläggas.

För mer information:

Jeanna Löwenhielm Toth, Projektutvecklare, Veidekke Bostad AB, E-post: jeanna.lowenhielmtoth@veidekke.se, Tel: 076 1168416

Claes Jeppsson, Regionchef, Veidekke Bostad AB, E-post: claes.jeppsson@veidekke.se, Tel: 070 2055125

Om Veidekke Bostad

Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag. Läs mer på www.veidekkebostad.se

• lund
  • ny stadsdel
  • södra råbylund
  • veidekke bostad
  • nyproduktion
  • bostäder

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 300 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2012 en omsättning på ca 20,5 miljarder NOK (ca 23,8 miljarder SEK).

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 200 anställda och en omsättning på ca 4,6 miljarder SEK (2012). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

_____________________________________________________________________________________________________________