Pressinbjudan: Missförstånd, överdrifter och rena felaktigheter – en kritisk analys av 10 centrala påståenden från Riksbanken och Finansinspektionen.

Sedan toppen 2017 och har bostadsbyggandet fallit med 30 procent i hela landet och med mer än 50 procent i Stockholms län. Spåren av detta kan avläsas i regeringens finansplan som visar att den ekonomiska avmattningen har tydlig koppling till minskat byggande. Vidare visar en lång rad undersökningar att de kreditrestriktioner som införts under senare år slår hårt mot unga vuxna och andra hushåll utan sparande. Finansinspektionen förmedlar dock en annan bild och menar att hushållens skuldsättning utgör ett av de allvarligaste hoten mot den finansiella stabiliteten. Vem har egentligen rätt i den här debatten?

Onsdag den 25/9 september presenterar Veidekke i samarbete med analysföretaget Evidens en rapport som synar 10 centrala påståenden från Finansinspektionen och Riksbanken. Budskapet i rapporten är att våra myndigheter redovisar fakta på ett missvisande och i flera fall felaktigt sätt.

Rapporten presenteras på ett seminarium på Stockholms Handelskammare där ett antal experter ger sin syn på debatten om hushållens skulder, effekterna av de införda kreditrestriktionerna och myndigheternas agerande. Seminariet är öppet för media.

Tid: 08.30 – 11.30

Plats: Stockholms Handelskammare, Brunnsgatan 2

Upplägg:

08:00 Frukost

08:30Välkomstord av Daniella Waldfogel, näringspolitisk chef Stockholms Handelskammare. Inledning av Lennart Weiss, kommersiell direktör Veidekke och redaktör för rapporten.

08:45Missförstånd, överdrifter och rena felaktigheter, Ted Lindqvist, VD Evidens.

09:05Kan höga skulder förstärka konjunkturfall? Finns det en förhöjd makroekonomisk risk? Lars EO Svensson, affilierad professor vid Handelshögskolan i Stockholm, tidigare vice riksbankschef.

09:30 Hushållens skulder – en effekt av politiska beslut, Robert Boije, chefsekonom SBAB.

09:50 Paus

10:00Basel IV – effekter på kreditmarknaden och samhällsekonomin, Hans Lindberg, VD Svenska Bankföreningen.

10:20Effekter på bostadsbyggande och ekonomiskt svaga grupper. Ilija Batljan, VD Samhällsbyggnadsbolaget och Mårten Lilja, vice VD Riksbyggen.

10:40Panelsamtal och kommentarer från Catharina Elmsäter-Svärd, Jakob Forssmed, Johan Javeus, Stellan Lundstöm och Stefan Attefall.

11:15 Avslutande kommentarer från medverkande talare.

11.30 Avslutning

Moderator: Anna Bellman

För mer kontakt:

Lennart Weiss, kommersiell direktör Veidekke

E-post: lennart.weiss@veidekke.se

Annika Miscevic, public affairs manager Veidekke

E-post: annika.miscevic@veidekke.se

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 600 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2018 en omsättning på ca 35,6 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 10,9 miljarder SEK (2018). _____________________________________________________________________________________________________________