Pressinbjudan: Nordens första Svanenmärkta flerbostadshus står färdigt

På måndag den 29 augusti är det första Svanenmärkta flerbostadshuset i Norden färdigbyggt. Husets uppbyggnad halverar hushållens koldioxidutsläpp och minskar energianvändningen med minst 40 procent, vilket är ett viktigt steg för en grön omställning i byggnadsbranschen. Andelen miljö- och hälsoskadliga ämnen i byggmaterialet har minimerats. Bostadsminister Stefan Attefall kommer att hålla tal vid invigningen. Det kommer att finnas en möjlighet att fotografera en lägenhet på insidan.

Vi bjuder in medlemmar av presskåren att medverka vid evenemanget.

Datum: Måndagen den 29 augusti
Plats: Slalomvägen 17, Västertorp
Vägbeskrivning: http://veidekkebostad.se/snokristallen/karta/
Tid: kl 13.30 - 14.30

Övriga talare är: Terje R. Venold, Koncernchef för Veidekke ASA och Ragnar Unge, VD Miljömärkning Sverige.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Max Ney, kommunikationschef Veidekke Sverige: 070 – 440 20 21
max.ney@veidekke.se

• svanen
  • miljömärkt
  • tellhus
  • nyproduktion
  • klimatsmart byggande
  • klimatsmart
  • bostäder

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2010 en omsättning på ca 16,3 mdr NOK (ca 19,4 mrd SEK).

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 000 anställda och en omsättning på ca 3,6 mdr SEK (2010). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

________________________________________________________________________

Veidekke Bostad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg, tfn +46 8 635 61 00

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg, tfn +46 8 635 61 00

E-post: info@veidekke.se - Internet: www.veidekke.se