Sveriges tillväxtregioner behöver värdeskapande entreprenör

Göteborg och Västra Götaland samt Skåneregionen har med sina strategiska lägen en fantastisk tillväxtpotential. Därför förstärker nu Veidekke Entreprenadverksamheterna med nya regionchefer avseende bygg och anläggning.

Det samlade konjunkturläget visar bland annat att handeln i Göteborgsregionen fortsätter att utvecklas starkare än riket i stort och ökade förra året med 4 procent jämfört med föregående år. Det ska jämföras med riket totalt som ökade med 3 procent. I Skåneregionen sker en motsvarande utveckling som förstärker visionen att blir Europas mest innovativa region år 2020.

Tillväxtpotential i denna storleksordning kräver stora satsningar inom såväl infrastruktur, som inom byggande av bostäder och kommersiella lokaler. Veidekke väljer därför att satsa stort i dessa regioner genom att förstärka organisationerna för bygg- och anläggningsverksamheten. I Västra Götaland respektive Skåne skapas separata organisationer för byggverksamheten. När det gäller anläggningsverksamheten, som kräver en tyngre organisation, slås organisationerna i Västra Götaland och Skåne ihop för att svara upp mot den ökande efterfrågan.

- Veidekke är efter drygt 10 år på den svenska bygg- och anläggningsmarknaden nu redo att ta nästa steg i vår utveckling. Vi har visat våra kunder att vi i vårt affärsupplägg erbjuder en professionell och värdeskapande projekteringsprocess som bidrar till en projekteffektivisering som spar såväl tid som pengar, kommenterar Erik Alteryd, VD Veidekke Entreprenad AB.

Med anledning av denna organisationsförändring har Veidekke rekryterat tre nya regionchefer. Lars Landén blir regionchef för Veidekke Anläggning Syd/Väst, Stephan Woodbridge blir regionchef för Bygg Väst och Ulf Sterner blir regionchef för Bygg Syd. Alla tre har lång och gedigen erfarenhet av branschen och ledaregenskaper som passar väl in i ett värderingsdrivet bolag som Veidekke.

Lars Landén är 44 år och har 20 års erfarenhet från bygg- och anläggningsbranschen. Lars har tidigare arbetat inom Skanska med projekt som Cooper River Bridge i norra USA och gasprojekt på Nordsjön. Lars tillträde sin tjänst i slutet av januari 2011.

Stephan Woodbridge är 55 år och kommer närmast från en tjänst som projektdirektör på Locum, där han bland annat arbetat med att implementera BIM inom fastighetsförvaltning. Stephan har tidigare även arbetat på Skanska. Stephan Woodbridge tillträder sin tjänst 15 augusti.

Ulf Sterner är 46 år och kommer närmast från IKEA Fastigheter där han varit ansvarig för IKEA:s byggverksamhet i Sverige. Ulf har tidigare arbetat på bl a NCC Anläggning och Skanska Hus. Ulf Sterner tillträder sin tjänst i augusti 2011.

Malte Niclasson, tidigare regionchef för Veidekkes byggverksamhet i västra Sverige, tillträder efter sommaren en ny tjänst som Förvärvschef inom Veidekke Entreprenad AB.

För ytterligare information kontakta:

Erik Alteryd, VD, Veidekke Entreprenad AB, tfn +46 8 635 61 50, erik.alteryd@veidekke.se

Max Ney, Kommunikationschef, Veidekke Sverige, tfn +46 8 635 61 79, +46 70 440 20 21, max.ney@veidekke.se

• entreprenör
  • regionchef
  • veidekke bygg syd
  • veidekke bygg väst
  • veidekke anläggning syd/väst
  • tillväxtregioner
  • anläggning
  • bygg
  • infrastruktur

Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2010 en omsättning på ca 16,3 mdr NOK (ca 19,4 mrd SEK).

Veidekke Entreprenad AB bedriver såväl entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 100 anställda och en omsättning på ca 3,6 mdr SEK (2010). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

_____________________________________________________________________________________________________________

Veidekke Entreprenad AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg, tfn +46 8 635 61 00, E-post: info@veidekke.se

Internet: www.veidekke.se
Finansiell information om Veidekke finns på www.veidekke.com