Veidekke är med och utvecklar Bromma Blocks

Veidekke har ingått samarbete med CBRE och Vencom med målsättningen att bygga ut Bromma Blocks med en helt ny handelsfastighet. Ambitionen är att utveckla Bromma Blocks till ett modernt och trivsamt stadskvarter i ett av Stockholms mest expansiva områden.

Projektet kommer att genomföras som en totalentreprenad i samverkan, där den första av två faser nu avropats. Planerings- och beredningsfasen, Fas1, har nu påbörjats och pågår till sommarsemestern. Därefter är avsikten att starta genomförandefasen för utbyggnaden om totalt ca 65 000 BTA.

-Vi har ett laddat team med stor erfarenhet av stora komplexa kommersiella byggen, därför känns det extra roligt att vi få vara med och utveckla området. Här kan vi med vårt involverande arbetssätt och kompetens inom digitalt byggande bidra till något riktigt bra, säger Per Wall på Veidekke.

Ett involverande arbetssätt är av central betydelse när Veidekke planerar och genomför utbyggnaden av köpcentret. För att optimera kostnadseffektiva lösningar och skapa bästa kvalitet och funktionalitet krävs att allas kunskap och erfarenhet tillvaratas.

-För oss har det varit viktigt att den entreprenör som vi använder oss av kan leva upp till våra högt ställda krav på professionalism och nytänkande. Att valet föll på Veidekke är ett resultat av att de har hög trovärdighet och ett arbetssätt som tilltalar oss, säger Erik Oldgren, projektchef och byggherreombud för beställaren.

Betydande byggnadsarbeten kommer att utföras av bl.a. ICA och Swedavia i anslutning till fastigheten under projektets genomförande. Vidare kommer en ny tvärbanestation att uppföras i anslutning till fastigheten med beräknat ibruktagande år 2020.

Per Wall, avdelningschef Veidekke Bygg Kommersiellt, tel. +46 733 55 06 03

Sture Nilsson, regionchef Veidekke Bygg Kommersiellt, tel. +46 705 80 04 15

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2017 en omsättning på ca 32 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 000 anställda och en omsättning på ca 10 miljarder SEK (2017). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________