Veidekke bidrar till en större småstadskänsla i Sollentuna

Vid Turebergs Allé, mellan Sollentuna Centrum och Stinsen, kommer Veidekke Entreprenad AB och Veibou Bygg AB att bygga 107 bostadsrätter fördelat på 7 trapphus åt bostadsrättsföreningen Alléträdet. Projektet ingår i Sollentuna Kommuns satsning på Vision Turebergs allé. Gammal industrimark kommer att omformas till bostäder, handel och kontor för att skapa en småstadskänsla i den stora staden.

-Vi har utformat området efter önskningar från unga, gamla och småbarnsfamiljer som är på jakt efter en småstadskvalitet. Området kring den vackra allén har stor möjlighet att bli en mötesplats för många sollentunabor. Vi ser en tydlig framåtanda i Sollentuna kommun, säger projektutvecklare Stefan Högman på Veibou Bygg AB.

Bostadsrättsföreningen Alléträdet är en del av en större utveckling av området. Sollentuna kommun har nyligen byggt ett ungdomens hus och har två större sporthallar med plats för basket och innebandy på elitnivå. Omsorgen och affärsverksamheten i Sollentuna centrum håller hög kvalitet. Inom kulturområdet har man utvecklat Edsviks Konsthall, galleri Aniara, bibliotek och Sollentuna Bio. Man brukar även aktivt sin närhet till vatten och långa natursköna promenadstråk.

Lägenhetsstorlekarna varierar från två till sex rum och kök. Alla har balkong eller terrass, flertalet lägenheter har både och. I fastigheten finns flera så kallade bokaler, bostad och lokaler i ett. Ett underjordiskt garage möjliggör en mysig innergård med lekplats och stor gräsmatta mellan husen. Projektering pågår och byggstart planeras under våren år 2011. Inflyttningen sker sedan successivt under andra halvan av år 2012.

- Bostadsrättsföreningen Alléträdet, är på många sätt definitionen av ett riktigt rofyllt och snyggt boende, för stora och små familjer. Det är en ynnest att kunna skapa en modern småstad i staden, säger arbetschef David Grimheden på Veidekke Entreprenad AB.

För mer information kontakta gärna:

Stefan Högman, projektledare Veibou Bygg AB
Telefon: 08 - 635 61 91
E-post: stefan.hogman@veidekke.se

David Grimheden, arbetschef Veidekke Entreprenad AB
Telefon: 0733 - 55 99 47
E-post: david.grimheden@veidekke .se

• veidekke bygg stockholm
  • veidekke bostad
  • sollentuna
  • nyproduktion
  • bostäder
  • vision
  • turebergs allé
  • bokaler
  • stinsen
  • sollentuna centrum

• Stockholm

Veidekke Sverige AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 250 anställda. Veidekke är noterat på Oslobörsen och hade 2010 en omsättning på ca 16,3 mdr NOK (ca 18,9 mrd SEK).

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 000 anställda och en omsättning på ca 3,6 mdr SEK (2010). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige.

______________________________________________________________________________________________________________

Veidekke Entreprenad AB, Region Bygg Stockholm.
Box 1503, Allén 7, SE-172 29 Sundbyberg
Tfn +46 8 635 61 00