Veidekke Bostad startar fastighetsbolag

Veidekke Bostad etablerar fastighetsbolag för utveckling och förvaltning av hyresrätter i och omkring de tre storstadsområdena. Ambitionen är att bli en av Sveriges ledande bostadsutvecklare.

Veidekke Bostads befintliga bostadsverksamhet växer kraftigt med runt 1800 bostäder i produktion och ca 1000 sålda bostäder per år. Veidekkes ambition är att bli en av Sveriges ledande bostadsutvecklare. Nyligen lanserades ett nytt flexibelt koncept för småhus – och nu avser Veidekke Bostad utvidga sitt befintliga erbjudande med hyresrätter.

I ett första skede avser Veidekke Bostad att bygga upp ett fastighetsbestånd i storleksordningen 2 mdr i och runt de tre storstadsregionerna Stockholm/Mälardalen, Göteborg och Skåne.

- Satsningen på hyresrätter går i linje med vår vilja att bidra till utvecklingen av hållbara och jämställda områden och städer, genom att erbjuda marknaden ett brett utbud vad gäller upplåtelseformer, boendetyper och prisklasser, säger Per-Martin Eriksson, VD, Veidekke Bostad.

Redan idag vänder sig Veidekke Bostad till en bred målgrupp och utvecklar allt från exklusiva livsstilsboenden i centrala lägen, till ungdomslägenheter och yteffektiva småhus i kranskommuner. Precis som Veidekke Bostads övriga egen-regiprojekt kommer hyresbostäderna ha hållbarhet i fokus och byggas av Veidekke Bygg och Anläggning enligt Veidekke MAX, Veidekkes egenutvecklade byggkoncept. Utvecklingsarbetet såväl internt som externt kommer att genomsyras av Veidekkes involverande synsätt och arbetssätt.

Etableringen sker i samarbete med Catella i syfte att erbjuda externa finansiärer att investera i bolaget.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per-Martin Eriksson, VD, Veidekke Bostad
per-martin.eriksson@veidekke.se

Kristina Andreasson, Kommunikationschef, Veidekke Bostad
Kristina.andreasson@veidekke.se

• veidekke anläggning
  • veidekke bygg
  • per martin
  • per-martin
  • per-martin eriksson
  • veidekke bostad
  • hyresrätter
  • bostadsdröm
  • involvering
  • catella

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2015 en omsättning på ca 24,5 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 600 anställda och en omsättning på ca 7,3 miljarder SEK (2015). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________

Per-Martin Eriksson

VD Veidekke Eiendom AB 08-635 61 00