Veidekke bygger om Göteborgs Stadsteater åt Higab

Veidekke har tecknat avtal med Higab för ombyggnaden av Göteborgs Stadsteater. Projektet är en utförandeentreprenad på 84 MSEK och byggstart är beräknat till mitten av maj 2020.

– Det är både en utmaning och ett jätteroligt jobb att vara med att utveckla husen runt Götaplatsen och nu har turen kommit till Stadsteatern. Tillsammans med Veidekke som entreprenör är jag övertygad om att vi kommer lyckas genomföra ombyggnaden på ett framgångsrikt och varsamt sätt, säger Louise Martinsson, projektledare på Higab.

Det omfattande arbetet med att uppdatera den vackra teaterbyggnaden genomförs under 2020 och 2021 och innebär att teatern kommer få en tredje scen i källaren för mindre uppsättningar. Här kommer det byggas en ny restaurang, foajé, artistfoajé, sidoscen och toaletter. Det tillkommer även en ny bar och nya barfunktioner i huset. Samtidigt sker renovering av fasader, avloppsstammar och ytskikt i trapphus och loger. Under projektet kommer en översyn av tillgängligheten att göras.

- Vi vill tacka Higab för det fortsatta förtroendet. Vi ser framemot ett gott samarbete i ett projekt som kommer tillföra stort värde för Göteborgs Stadsteater och dess besökare, säger Mattias Bylerius, regionchef på Veidekke Bygg Väst.

För mer information, vänligen kontakta:

Louise Martinsson, projektledare Higab, tel. 031-368 53 16

Stefan Svensson, arbetschef Veidekke Bygg Väst, tel. 070-390 99 96

Mattias Bylerius, regionchef Veidekke Bygg Väst, tel. 076-126 40 26

• Västra Götaland

Veidekke Eiendom AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 600 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2019 en omsättning på ca 38,8 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 12,1 miljarder NOK (2019). _____________________________________________________________________________________________________________

Veidekke Eiendom AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Svetsarvägen 15, SE-171 41 Solna tfn +46 8 635 61 00