Veidekke bygger om och bygger till vid Stureplan i centrala Stockholm

Genom om- och tillbyggnad av Sperlingens Backe nr 30, i korsningen Humlegårdsgatan/Sturegatan, kommer Veidekke tillsammans med uppdragsgivaren SEB Trygg Liv att förlänga handelsstråket från Bibliotekstan upp längst Humlegårdsgatan.

Uppdraget omfattar omsorgsfull om- och tillbyggnad av såväl kontor som enskilda butiker, samt om- och tillbyggnad av 13 st lägenheter till modern standard, med många av de ursprungliga detaljerna och kvaliteterna bibehållna. Bostäderna kommer även att få ett bättre läge i huset, många med utsikt mot Humlegården.

Dessutom inbegriper uppdraget en omfattande fasadrenovering där man återställer fasaden som förlorade mycket av sin charm i samband med en ombyggnation på 60-talet. Man kommer nu att återupprätta byggnadens ursprungliga arkitektur.

Uppdraget, som är en generalentreprenad till ett värde av 126 MSEK, startar omgående och sträcker sig till maj 2012.

För ytterligare information kontakta:

Mikael Lidström, Regionchef, Veidekke Entreprenad AB, Region Bygg Stockholm, tfn +46 708 735 223, mikael.lidstrom@veidekke.se

Gunnar Arwskog, Arbetschef, Veidekke Entreprenad AB, Region Bygg Stockholm, tfn +46 70 532 26 25, gunnar.arwskog@veidekke.se

• byggprojekt
  • sperlingens backe
  • veidekke bygg stockholm

• Stockholm

Veidekke Sverige AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 000 anställda. Veidekke är noterat på Oslobörsen och hade 2010 en omsättning på ca 16,3 mdr NOK (ca 19,4 mrd SEK).

Veidekke Entreprenad AB, Region Bygg Stockholm, utför entreprenadtjänster inom husbyggnad och renovering och bygger såväl bostäder som kommersiella lokaler. Verksamheten bedrivs huvudsakligen i Stockholmsområdet.
__________________________________________________________________________________

Veidekke Entreprenad AB, Region Bygg Stockholm, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Löfströms Allé 7 SE-172 66 Sundbyberg, tfn +46 8 635 61 00
E-post: info@veidekke.se
Internet: www.veidekke.se