Veidekke bygger ungdomslägenheter i Kolla Parkstad

De senaste tre åren har det bara byggts och planerats för drygt 30 smålägenheter under 50 kvm i Kungsbacka innerstad. Veidekke har byggt ungefär hälften av dem. Och intresset för smålägenheter är stort. Aldrig tidigare har Veidekke fått in så många intresseanmälningar i Kungsbacka redan innan säljstart, som till Brf Bryggan i Kolla Parkstad.

- Vi har märkt en ökad efterfrågan på små lägenheter bland ungdomar som vill komma in på Kungsbackas bostadsmarknad. Därför har vi planerat in prisvärda smålägenheter när vi bygger etapp tre i Kolla Parkstad. Kvarteret ska gå att växa i – här ska man kunna byta till större lägenhet när behoven ändras och så småningom kanske även till ett av parhusen i kvarteret, säger Hans Östling, projektledare på Veidekke Bostad.

Det finns få enrumslägenheter i Kungsbacka innerstad idag. Och när de kommer ut till försäljning försvinner de snabbt.

- Det är inte lätt om man är ungdom och letar efter en liten bostad idag. Det byggs få nya smålägenheter och köper man en i andra hand har priset en tendens att springa iväg, säger Philipp Bisping på Länsförsäkringas fastihgetsförmedling i Kungsbacka.

Veidekkes nya ettor är på drygt 30 kvadratmeter med ett modernt ljust kök, parkett och sovalkov. Alla lägenheter har egen balkong eller uteplats – vissa med söderläge och utsikt över den gemensamma gården, andra över parken med en vacker vattenslinga nedanför. Byggstarten beräknas till början av nästa år och inflyttning till våren 2017. Men säljstarten drar igång redan nu i oktober.

Det här är Veidekkes tredje kvarter i Kolla Parkstad. Kvarteret har namnet Bryggan och består av 43 kvadratsmarta bostäder i storlekarna 1-4 rum och kök samt parhus i två våningar. Samtliga är bostadsrätter och dessutom Svanenmärkta. Miljömärkningen innebär att det ställs höga krav på byggprocessen – allt från materialval och energiförbrukning under byggnationen är noga kontrollerat, liksom inomhusmiljön i de färdiga lägenheterna. Dessutom har lägenheterna välisolerade fönster och energisnåla vitvaror och installationer. En Svanenmärkt bostad är hälsosam för alla – inte minst för allergiker.

– Genom att bygga de olika elementen på plats, räknar vi med att kunna hålla nere byggkostnaderna. Det i sin tur har gjort att vi kan erbjuda inte bara miljösmarta utan även små lägenheter till ett pris som är rimligt för de som ger sig in på bostadsmarknaden för första gången, säger Hans Östling.

Fakta om BRF Bryggan i Kolla Parkstad
Antal lägenheter:
43 stycken, varav 15 ettor, 13 tvåor, 3 treor och 4 fyror. Dessutom 8 parhus
Samtliga lägenheter är miljömärkta med Svanen
Byggherre: Veidekke
Arktitektbyrå: Liljewall
Fast pris 1 rum och kök: från 1 195 000 kronor
Säljstart: oktober 2015
Byggstart: Q1 2016
Inflyttning: Våren 2017

Veidekke Bostad förverkligar bostadsdrömmar – tillsammans med våra kunder och samarbetspartners – genom att utveckla bostäder som både är attraktiva och hållbara ur ett klimatperspektiv. Vi är verksamma i Mälardalen, Västra Sverige och Skåne och ingår i Veidekke-koncernen som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsföretag.www.veidekkebostad.se

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Olof Olausson, Regionchef Veidekke Bostad region väst
E-post: olof.olausson@veidekke.se

Hans Östling, projektledare Veidekke Bostad
E-post: hans.ostling@veidekke.se

Fredrik Björnerud, Sälj- och marknadsansvarig Veidekke Bostad
Tfn: 0706 -40 60 50
E-post: Fredrik.bjornerud@veidekke.se

• bostadsdröm
  • involvering
  • brf bryggan
  • veidekke bostad
  • kungsbacka
  • göteborg

• Göteborg

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 6 400 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2014 en omsättning på ca 24 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 500 anställda och en omsättning på ca 6,4 miljarder SEK (2014). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________