Veidekke förvärvar 80 000 kvm i Solna

Veidekke förvärvar mark om 80 000 kvm för kontor, bostäder och lokaler av Solna Stad och blir först ut i utvecklingen av den nya Solnavägen.
Satsningen är den första etappen i Solna stads vision för området.

Att göra den idag hårt trafikerade Solnavägen till en levande boulevard med blandad bebyggelse är en viktig del i visionen om framtidens Solna. Nu tas de första stegen mot förverkligande.

-Vi har haft en väldigt bra dialog med Solna Stad och är glada över förtroendet och över att stanna kvar i kommunen, som har bra infrastruktur och en spännande framtidsvision, säger Per-Martin Eriksson, VD för Veidekke Bostad, som är avtalstecknande part.

Arbetet längs Solnavägen ska påbörjas 2020 och omfattar 23 000 kvm kontor, 4 000 kvm lokaler och tre bostadskvarter om totalt 52 000 kvm. Projektet uppförs i direkt anslutning till den nya tunnelbanestationen Hagalund, som ligger längs den gula linjen som förbinder T-Centralen med Arenastaden.

Kontorsdelen ska vara slutförd 2022 och de första bostäderna ska vara inflyttningsklara 2024, då även tunnelbanan invigs.

För Veidekke, som tillsammans med koncernbolaget BSK Arkitekter tagit fram förslaget, betyder projektet även att företaget flyttar sitt Sverigekontor från Solna Business Park till Solnavägen.

-Projektet kommer att beröra alla verksamhetsgrenar: anläggning, entreprenad och bostadsutveckling. Vi har nått en sådan storlek nu, och ser det som en styrka att kunna utföra även riktigt stora projekt med egna resurser, säger Veidekke Sveriges VD Jimmy Bengtsson.

En film om projektet hittar du här.

För ytterligare information, kontakta:
Jimmy Bengtsson, VD, Veidekke Sverige, 070-537 91 10
Per-Martin Eriksson, VD, Veidekke Bostad, 070-598 56 51
Jonas Engelblom, kommunikationschef, Veidekke Bostad, 070-222 92 23

• Stockholm

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 400 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2016 en omsättning på ca 30 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 700 anställda och en omsättning på ca 9,5 miljarder SEK (2016). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________

Jimmy Bengtsson

Koncernchef Veidekke ASA +46 70 537 91 10