Veidekke och Football for Life visualiserar drömmar i Sydafrika

I lördags fick fotbollsspelande tjejer i Umkhanyakude, i nordöstra Sydafrika, möjlighet att skriva ner sina drömmar på ett drömplank. Ett drömplank är en plats där man kan dela med sig av sina funderingar, fantasier och drömmar om framtiden. Konceptet, som uppmanar människor att dela sina personliga drömmar i det offentliga rummet, har spridit sig över hela världen och har nu nått Football for Lifes damfotbolls- och utvecklingscenter i Umkhanyakude, Sydafrika. I centret kommer drömplanket att bli ett verktyg för att påminna om vikten av att ha framtidsdrömmar.

Veidekke har varit samarbetspartner till Football for Life sedan 2010. Football for Life drivs av FC Rosengård och arbetar med fotbollen som verktyg för att stärka unga, sydafrikanska tjejers självkänsla, självförtroende och ställning i samhället.

Tror på involvering

Medarbetare från Veidekkes tre affärsområden i Sverige har fått möjlighet att vara med och utveckla Football for Lifes verksamhet ytterligare. Mellan 21 -31 oktober har de rest till Sydafrika för att utreda möjligheterna att i samråd med Football for Lifes lokala samarbetspartners göra en tillbyggnad till det damfotbolls- och utvecklingscenter som Veidekke bidragit till såväl ekonomiskt som kunskapsmässigt och som invigdes 3 oktober 2015. Tillbyggnaden kommer bl a att bestå av ett gym som kan användas för testverksamhet och hälsoundersökningar. Planen för tillbyggnaden har arbetats fram med hjälp av ett involverande arbetssätt där behov, samverkan och gemensamma värderingar varit vägledande.

Vad drömmer fotbollstjejer i Sydafrika om?

Veidekke har valt att använda drömkonceptet för att ta reda på vad människor drömmer om:

– Med drömplanket vill vi involvera människor. I Sverige använder vi det i samband med att vi startar upp nya bostadsprojekt. Då får kringboende möjligheten att uttrycka sina bostadsdrömmar. I Sydafrika har vi använt drömplanket på ett annat vis. I en del av världen där AIDS- och HIV-relaterade sjukdomar hör till vardagen och där döden konstant är närvarande behöver flickorna ingen påminnelse om att livet är ändligt, tvärt om. Vi har istället genomfört aktiviteter med fokus på att tro på och drömma om framtiden. Det finns en glöd och en framtidstro hos tjejerna som känns otroligt positiv, säger Britta Blaxhult, affärsutvecklare på Veidekke Bostad.

Förutom Britta Blaxhult har Veidekke Entreprenads Cecilia Eneberg och Robbin Andersén varit på plats och genomfört olika aktiviteter tillsammans med de fotbollsspelande tjejerna:

- Veidekkes värderingar samspelar väldigt väl med det arbete som Football for Life genomför här i Sydafrika. Vi har bland annat haft en work shop tillsammans med de fotbollsspelande tjejerna där vi fokuserat på frågor runt självkänsla och självförtroende. Resultaten har nu visualiserats på väggarna i centret, berättar Robbin och Cecilia från Hluhluwe i Sydafrika.

Marie Hellman, ansvarig för Football for Life i Veidekke, tel. +46 708732364

Jenny Damgaard, projektledare Football for Life, tel.+46 709760062

Läs mer om Football For Life

• Sociala frågor

• involvering
  • fotboll
  • bygg
  • jämställdhet
  • csr

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 7 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2015 en omsättning på ca 24,5 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 1 600 anställda och en omsättning på ca 7,3 miljarder SEK (2015). Huvudmarknader är Stockholm/Mälardalen, Skåne samt Västsverige. _____________________________________________________________________________________________________________