Veidekke växlar upp inom VDC och BIM

Målsättningen är hög och Veidekke har med sin lean-inspirerade involveringsfilosofi lagt stort fokus på att skapa ökad effektivitet och bättre lösningar genom digitaliseringens möjligheter och en digital förnyelse. Nästa steg i vår utvecklingsresa är att på en ännu högre nivå integrera våra processer och verktyg för projektstyrning med det digitala byggandet. Den utvecklingen kräver ny kompetens och där kommer Emils erfarenhet utgöra en viktig del.

VDC är vårt viktigaste digitaliseringsinitiativ och direkt avgörande för att öka vår produktivitet. Med Emil Augustsson stärker vi ytterligare kompetens kring detta viktiga område och gör oss mer redo för klivet in i framtiden, säger Emile Hamon, ansvarig för verksamhetsutvecklingen på Veidekke Sverige.

-Att komma till Veidekke, ett företag som verkligen tar digitaliseringen på allvar, är fantastiskt. Det ska bli ett nöje att få vara med och driva byggprocessens effektivisering med hjälp av VDC. Det finns många utmaningar inom dagens byggbransch, och jag ser fram emot att utveckla arbetet med digitala verktyg för att skapa mer värde i varje steg av byggprocessen, sägerEmil Augustsson, VDC-ansvarig på Veidekke Bygg.

Byggbranschen står inför stora utmaningar och för att leda utvecklingen framåt måste vi idag skapa produkter som vi inte vet att vi kommer att behöva inom fem år. Genom att implementera obrutna informationsflöden, VR, AR, AI, robotar etc. ökar vi Veidekkes konkurrenskraft. Hela branschen står inför denna förändring. För att ta klivet in i framtiden måste vi innovera mer och involvera fler. Om inte vi förändrar byggbranschen kommer någon annan att göra det åt oss.

Emile Hamon, Verksamhetsutvecklare Veidekke Sverige, tel. 076 805 86 45

Joakim Örn, Ansvarig för projektstyrning Veidekke Entreprenad, tel. 070 280 38 43

Emil Augustsson, VDC-ansvarig Veidekke Bygg, tel, 072 888 02 22

Åsa Edman, kommunikationschef Veidekke Bygg, tel. 076 126 40 44

Veidekke Bostad AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är ett av Skandinaviens största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 000 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2017 en omsättning på ca 32 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 000 anställda och en omsättning på ca 10 miljarder SEK (2017). _____________________________________________________________________________________________________________