Vi saknar kvinnor och unga i debatten

En ny rapport från Boinstitutet visar att 9 av 10 i bostadsdebattens toppskikt är män. Lika stor andel skriver för en tidning eller med en liberal politisk inriktning. Samtidigt redovisade Allbrightrapporten 2019 tidigare i veckan att fastighetsbranschen är först ut att nå jämställa ledningsgrupper.

– När vi startade bostadspolitik.se för två år sedan, var det med syfte att öka och fördjupa den bostadspolitiska debatten. Vi tillsatte en oberoende redaktion för att säkerställa att alla skulle få komma till tals i debatten. Våra fasta krönikörer skulle vara jämt fördelade inom olika branschområden och vi sökte mångfald. Det har varit mycket svårare att leva upp till än vi trodde, säger Lennart Weiss, kommersiell direktör på Veidekke och en av grundarna till bostadspolitik.se

–Samtidigt vet vi att det finns många kompetenta och debattsugna unga och kvinnor, i såväl branschen som i politiken. Svårigheterna är att nå dem. Att fastighetsbranschen krossat glastaket på ledningsnivå, visar ändå på en utveckling i rätt riktning, även om det bara en del av hela byggsektorn, säger Lennart Weiss.

Bostadspolitik.se startade 2017 i bloggform, men har nu utvecklats till en samlingsplats för bostadspolitisk debatt, med fasta krönikörer och nyheter. Bland höstens 12 krönikörer är endast fyra personer kvinnor. Våren 2019 startades Bopolpodden med ett avsnitt i veckan.

– Vår ambition är att göra en podd som fördjupar aktuella ämnen och lyfter fram aktiva personer. Självklart med så jämn könsfördelning som möjligt, vilket kan vara en utmaning då det är fler aktiva män i debatten. Bopolpodden har producerat 26 avsnitt sedan starten i våras och vi kan konstatera att det endast varit kvinnor i studion vid nio tillfällen, varav tre av programmen haft både män och kvinnor som gäster. Vi kommer att fortsätta att arbeta för att öka kvinnors närvaro i debatten och uppmuntra dem att kliva fram, säger Anna Bellman programledare och producent Bopolpodden.

Bostadspolitk.se och Bopolpodden finansieras av Veidekke Sverige och OBOS Sverige, men verkar med en oberoende redaktion.

Länk till rapport från Boinstitutet:

Ny rapport: Sveriges flitigaste och kanske mest inflytelserika bostadspolitiska skribenter och debattörer

För mer kontakt:

Lennart Weiss, redaktör bostadspolitik.se

E-post: lennart.weiss@veidekke.se

Anna Bellman, producent Bopolpodden

E-post: anna@bellacom.se

Veidekke Eiendom AB och Veidekke Entreprenad AB ingår i Veidekke ASA som är Skandinaviens fjärde största bygg-, anläggnings- och bostadsutvecklingsbolag med ca 8 600 anställda. Veidekke ASA är noterat på Oslobörsen och hade 2018 en omsättning på ca 35,6 miljarder NOK.

Veidekke i Sverige bedriver såväl bostadsutveckling som entreprenadverksamhet inom bygg- och anläggningsområdet. Verksamheten i Sverige har ca 2 400 anställda och en omsättning på ca 10,9 miljarder SEK (2018). _____________________________________________________________________________________________________________

Veidekke EIendom AB, Box 1503 SE-172 29 Sundbyberg, Svetsarvägen 15, SE-171 41 Solna tfn +46 8 635 61 00