Alumnibloggen: Fieldly

Alumnibloggen: Fieldly

En framgångsrik investeringsrunda med både svenska och internationella investerare, produktlansering i Sverige, nöjda betalande kunder, förfrågningar från branschens absolut största aktörer, flera framstående utmärkelser och nu, just idag och i skrivande stund, officiell lansering på den Nordamerikanska marknaden, på plats i San Francisco. Allt började med en idé, ett olöst behov och en ansökan till Venture Cup.

I alla tider har människan byggt. I alla tider kommer människan bygga. Att vi idag kan bygga mer och mer enastående byggnader och konstruktioner kan sammanfattas i en beundransvärd utveckling i både arkitektur, byggnadsteknik såväl som nya teknologiska hjälpmedel.

Den smarta telefonen med dess appar har verkligen förändrat hur vi lever och kommunicerar. För företag är denna revolution fortfarande i sin linda. 2015 spås dock vara året då allt fler företag, på riktigt, tar steget och börjar använda sig av appar för att underlätta sin arbetsvardag. Så även för bolag verksamma inom byggsektorn. Det är detta som kommer få branschen att ta sitt nästa stora utvecklingssteg, ett steg där ena foten precis lämnat marken. Det är här Fieldly kommer in i bilden!

Fieldly, som utvecklar ett projekthanteringssystem specialanpassat för byggbolag, blev kategorivinnare av Webb, Mjukvara & Media i 2014 års upplaga av Venture Cups Sverigefinal. Systemet har tagits fram i nära samarbete med en handfull skånska byggbolag och Leif Sjögren, före detta ordförande HiB Sveriges Byggindustrier, och levererar idag signifikanta tids- och kostnadsbesparingar för sina användare.

Efter en 6 månader lång betaperiod valde vi att inofficiellt lansera systemet för den svenska marknaden i november 2014. Intresset har varit enormt och jag skulle säga att det är bara en tidsfråga innan alla byggbolag väljer att effektivisera och förenkla i sin vardag med hjälp av enkla, digitala hjälpmedel. Samtidigt är det ett stort beslut för många företag att våga ta det digitala steget fullt ut. Det är en spännande utmaning för oss att göra detta steg så litet som möjligt och göra det riktigt enkelt för våra prospekt att komma igång och integrera Fieldly i sin dagliga verksamhet.

De senaste månaderna har fokus legat på att lära känna våra betalande kunder för att säkerställa kundnöjdhet och produkt. Parallellt med det har vi, tillsammans med två byggbolag i Toronto, även utvecklat en engelsk version av Fieldly och just nu befinner vi oss i San Francisco för att officiellt lansera Fieldly på den Nordamerikanska marknaden under årets upplaga av The LAUNCH Festival.

Det bubblar verkligen i branschen som helhet och det är en stor glädje för oss att få vara med och hjälpa byggbranschen att ta nästa stora utvecklingssteg. Idag är Fieldly ett projekthanteringssystem för byggbolag i Sverige och Nordamerika, men på sikt bygger vi en ny global infrastruktur för byggbranschen som helhet.

För mer information kontakta:

Sven Paulin
CMO