Alumnibloggen: Workaround

Alumnibloggen: Workaround

Varför är det så tomt överallt? Den frågan ställde jag mig upprepade gånger för några år sedan när jag turnerade runt i landet som konsult. Jag slogs av att det verkade vara lika ödsligt hos mina kunder som på vårt eget kontor och att många verkade se möjligheten att arbeta någon annanstans som en förmån i relation till att sitta i öppna kontorslandskap.

Fastigheter är ju en av samhällets största kapitalinvesteringar och de måste värmas upp och underhållas för att inte gå sönder (hur lite de än används). En rapport från IVA som estimerade nyttjandegraden av kontorslokaler till cirka 15 procent/dygn gjorde mig mer övertygad om att jag var något på spåren.

Själva idén bakom Workaround konkretiserades första gången på en dejt på Coffice på Södermalm, ett ställe som erbjuder flexibel co-working i ett café. Genom att ta co-working in i den digitala eran borde man kunna öppna upp staden som en stor, potentiell arbetsplats – som ett stort, aktivitetsbaserat kontor där man tillåts bestämma själv var man helst vill arbeta för dagen, veckan eller månaden. Om folk får välja själva borde olika underutnyttjade platser kunna användas bättre, tänkte vi samtidigt som vi drömde om alla de underutnyttjade lokaler som skulle kunna användas bättre: teatrar, biografer, restauranger, konferenshotell, vanliga hotell, villor, källarlokaler, kontorslokaler och bostadsrätter, möjligheterna känns ibland så fantastiskt stora!

När vi satte igång arbetet med Workaround och fick fram en enkel prototyp under förra hösten märkte vi att det fanns ett stort kommersiellt intresse och en nyfikenhet inför vårt projekt men att vi behövde skapa något som var både enkelt, funktionellt och snyggt för att det skulle fungera.

I slutet av Mars började vår BETA-version bli färdig. Nervöst undrade vi om någon någonsin skulle kunna tänka sig att lägga upp sina lokaler på den? Inledningsvis var många värdar skeptiska till konceptet med flexibel uthyrning, Hur ska man hantera säkerhet? Vilka är det som kommer hit? Får man bestämma öppettider själv? Hur gäller försäkringar? Var frågor som vi fick svara på många gånger innan vi till slut sprang på en utvecklare som heter Karl som nappade på vårt erbjudande och bokade in sig på en flexibel kontorsplats – allt funkade bra och värdarna började slappna av litegrann i takt med att kunderna började komma. Det funkade!

När Workaround vann Webb, Mjukvara & Mediakategorin i Venture Cup hade även en del riskkapitalister börjat höra av sig till oss, en helt ny läroprocess inleddes och tog fart i och med vinsten. Hur gör man på bästa sätt för att ta in kapital när man ska utveckla sin affärsidé? Vi har sedan dess träffat de flesta typer av riskkapitalister och lärt oss massor av detta, framförallt hur viktigt det är att ha en egen strategi för hur man vill utveckla sitt bolag och vad som krävs i termer av kapital och kompetens för att realisera denna.

Nu väntar en spännande höst för oss där vi ska hinna med att växa våra affärer och utveckla vår tjänst – vi hoppas dessutom kunna ta ut våra första löner! Inte trodde vi det när vi satt och skrev kod för mindre än ett år sedan runt mitt vardagsrumsbord.

Rikard Hegelund, medgrundare – Workaround

Alumnifakta

Namn på företag idag: Workaround
Namn på bidrag i tävlingen: Workaround