Chalmersstudenternas vinnande affärsidé renar vatten med textilier

Chalmersstudenternas vinnande affärsidé renar vatten med textilier

Under tisdagskvällen utsågs vinnarna av Venture Cup, Sveriges ledande tävling för affärsidéer. På den Västsvenska regionfinalen korades WaterWeave till totalvinnare, vars teknik tar hjälp av textilier för att rena dagvatten. Bland övriga vinnare hittar vi fiskodling i Etiopien, en marknadsplats för artiklar samt interaktiva riddräkter.

Närmare 300 personer var på plats på Lindholmen i Göteborg för att närvara på regionfinalen. Kvällen bjöd på mingel, underhållning och inspirerande tal från canceröverlevaren Cecilia Hedström samt föreläsaren Dennis Westerberg. Höjdpunkten under kvällen var Venture Cups prisutdelning och i slutet av kvällen hade 160 000 kronor delats ut till nytänkande entreprenörer och WaterWeave hade korats till totalvinnare.

Maria Knutsson från WaterWeave ser vinsten som ett bevis på att idén har potential:
– Det känns fantastiskt att vinna och såväl prispengarna som prestigen betyder mycket. För mig är det även en kvalitetssäkring. Det visar att det är en genomtänkt idé och att det finns stor potential för framtiden.

Kollegan Sandra Melin fyller i:
Visionen är att WaterWeave ska vara en ledande aktör inom dagvattenreningen inom några år!

Juryn såg potentialen och var övertygade om att affärsidén även kunde ta sig utanför Sveriges gränser. De motiverade vinsten:
”Idén löser ett löser ett akut och viktigt problem och har goda möjligheter att bli en ”game changer” på global nivå.”

Utöver WaterWeave, som även tog hem vinsten i kategori Miljö & Energi, utsågs vinnare i Venture Cups övriga tävlingskategorier. Lake Tana Fish Production vann i kategori Människa & Samhälle för sin fiskodling i Etiopien som kommer att göra såväl affärs- som samhällsnytta. I kategori Life Science & Teknik vann Vibrika med en interaktiv ridutrustning som ska hjälpa ryttaren att få rätt hållning. Kategorin Webb, Mjukvara & Media vanns av Tellr.com som ska bli en ny digital marknadsplats för att köpa och sälja artiklar och videos. Alla kategorivinnare belönades med 20 000 kronor. Nästa år väntar Sverigefinalen dit alla vinnare har chans att nomineras och där ytterligare 150 000 kronor finns i vinstpotten.

– Det har varit fantastiskt att se alla nominerades utveckling. Även om alla inte kan vinna på regionfinalen så är jag övertygad om att de alla har fått ut massor av feedback att jobba vidare på och en självförtroendeboost som pushar dem framåt, säger Alexandra Björk, Regionchef på Venture Cup Väst.

Här är alla vinnare i Venture Cup Väst

Miljö & Energi TOTALVINNARE

WaterWeave
Maria Knutsson & Sandra Melin, ChalmersWaterWeave erbjuder en hållbar och långsiktig lösning för rening av dagvatten från tungmetalljoner med hjälp av biomassa bunden till textil. Att arbeta med textil för vattenrening öppnar upp för en kostnadseffektiv och flexibel lösning som är lätt att anpassa efter kundens behov. Direktkontakt med kunder ligger till grund för WaterWeaves utveckling, försäljning och dagliga arbete.

Människa & Samhälle

Lake Tana Fish Production
Salome Mitiku-Bergman, Jonny Bergman och Jan-Erik Lindström, Göteborg
Vattenbruk behövs i en värld med fiskbrist. Att använda varmvattenfiskarter ger snabb tillväxt och undviker fisk som foder. Vårt projekt är det första kommersiella vattenbruksföretaget i Etiopien. Förhållandena är utmärkta; varmt klimat, billig arbetskraft, billig vattenkraft och fungerande flygfrakt. Projektet ger 35 % avkastning, arbetstillfällen, proteinrikt livsmedel och stora exportmöjligheter.

Webb, Mjukvara & Media

Tellr.com
Axel Lange, Mathias Grahl, Daniel Nordblom & Peter Dompert, Göteborg
Tellr.com ska bli marknadsplatsen där alla kan köpa och sälja enskilda artiklar och videos. Detta kommer ge konsumenter ökad tillgänglighet av kvalitativt content och samtidigt ge frilansare större möjlighet att ta själva publicera och ta betalt för det de skapar, något vi tror kommer stimulera skapandet av kvalitativt content.

Life Science & Teknik

Vibrika
Robert Moberg, Niklas Johansson & Ida Herbertsson, Chalmers
Vibrika satsar på att bli en trendsättare och innovatör inom smart kroppsburen sportutrustning. Tillsammans med utvalda samarbetspartners inom ridsporten utvecklar Vibrika framtidens smarta sits- och hållningsutrustning. Genom en modern och tidsenlig affärsmodell kommer Vibrika att slå igenom på ridsportsmarknaden och därefter expandera till nya marknader.