Nominerade till Venture Cups syds regionfinal klara

Nominerade till Venture Cups syds regionfinal klara

Gröna duschar, mer te-drickande och en app som underlättar för diabetiker. Det är några av de affärsidéer som har chans att kamma hem 100 000 kr när Venture Cup region syd avgörs den 12 maj i Helsingborg.

Affärsidé-tävlingen Venture Cup är inne på sitt 18:e år och har genom åren vaskat fram många framgångsrika företag, nu är det dags igen, den 12 maj avgörs regionfinalen i Helsingborg och 8 nominerade har chans på de 100 000 som ligger i prispotten och fått en extra push framåt på sin resa och drömmen om ett eget bolag! Vinnaren har dessutom chans att ta sig till den nationella tävlingen och Sverigefinalen som avgörs i Göteborg den 9 juni.

Här är alla de nominerade i Venture Cup Syd

Life Science & Teknik

Dianovator AB

Fredrik Ståhl

Personer med diabetes tvingas dagligen ta flera behandlingsbeslut på egen hand för att hantera sin sjukdom. Att bestämma lämplig insulindos för att korrigera ett avvikande blodsockervärde eller för att matcha en måltid är dock en komplex och svårbemästrad uppgift. Dianovator utvecklar ett individanpassat beslutsstödsystem för att förenkla beräkning av insulindos samt ett därtill kopplat analysverktyg för användning vid diabetesmottagningarna. Beslutsstödet implementeras som en app för smartphones.

Freedesk

Stefan Westergård, Patrik Bruzelius, Martin Stark, Anton Troedson, Oscar Troedson

Med Freedesk har vi lanserat världens mest tillgängliga lösning för att kunna arbeta stående.

Det finns en enorm marknad för en enkel, flexibel och ekonomisk lösning för att kunna stå upp och arbeta. Efter ett gediget utvecklingsarbete, kan vi nu producera och sälja en enkel ”stå-skiva”, som du kan använda ovanpå din befintliga bordsyta, på kontor, i skolsalar, och hemma. Den är lätt att ta fram och ta bort, att höja och sänka, och det är en fin möbel, som man gärna har framme.

Miljö & Energi

GreenShower

Kushtrim Qollakaj, Emmanuel Perez Sota, Angel Perez Sota

Att spara på vatten har blivit ett konstant problem runt om i världen, med vår lösning kan man göra nytta för miljön och samtidigt sänka sin månadskostnad, då en tredjedel av vattenförbrukning går åt dusch och hygien.

Syeriet

Matilda Sörensen

Syeriet vill erbjuda en digital sykurs som är nischad mot miljötänk och återanvändande. Syeriet gör även videoinstruktioner som finns tillgängliga gratis för alla. Syeriet syftar till att förändra folks konsumtionsvanor för att förbättra miljön och ge ett alternativ till de stora klädproducenterna.

Människa & Samhälle

Kaffe På Räls

Johanna Forsén, Mimmi Ha, Renée Björsell-Thor

Kaffe på räls ska skapa en trevlig tågupplevelse för resenärer i Skåne genom att erbjuda servering ombord på samtliga Pågatåg. En av våra visioner är att Kaffe på räls ska kunna erbjuda en kafémiljö där ‘det inte känns som att man pendlar’. Vi vill öka kunskapen kring vad resenärer efterfrågar ombord för att på så sätt skapa nöjdare kunder.

Tea Junkie

Åsa Lundberg

Tea Junkie kommer bedriva försäljning inom te till företag och konsumenter främst genom direktkontakt med personligt besök, mässor, eget showroom, teatelier och e-handel. Vi ska erbjuda högkvalitativa teer, kunskap och innovativt tänkande i kombination med smakupplevelser till en allt mer hälsomedveten och kvalitetssökande målgrupp. Tea Junkie ska vara en vägvisare och garant för trender inom teindustrin och food pairing.

Webb, Mjukvara & Media

Luckan AB

Joel Oredsson, Marcus Johansson, John Elf, Victor Sandberg

Luckan är din stad och shopping i en enkel, snygg och smidig mobilapplikation. Återupptäck staden, handla lokalt och få varor från olika butiker hemlevererade samma dag! Luckan skapar – En stad, En varukorg – helt enkelt cityhandeln online!

Rollerposter

Albert Orrling, Felix Holmgren, Sam Persson

Ta en bild av en affisch och få all info om evenemanget direkt i mobilen och kalendern, lyssna på smakprov, tipsa vänner, få tips om liknande evenemang och köp biljett direkt i appen. Arrangörer betalar för att nå ut genom appen. Skalbar B2B, global marknad. Användargenererat innehåll: alla kan registrera event.

Venture Cup är Sveriges ledande tävling för de som vill utveckla sin affärsidé till ett framgångsrikt affärskoncept och starta företag. Venture Cup genomför varje år två rikstäckande tävlingar för entreprenörer med syfte att hjälpa med utveckla sin affärsidé och starta företag. Venture Cup är en ideell organisation som bildades i Sverige 1998 av McKinsey & Company och finns idag i hela Norden. Organisationen stöds av Sveriges samtliga stora högskolor och universitet och drivs i samarbete med näringsliv och offentlig sektor. Via en genomtänkt process med handledning och feedback från experter, utbildningar och workshops inspireras och stöttas människor att utveckla sina idéer till framtidens växande tillväxtföretag. Hittills har över 13 000 affärsidéer processats i tävlingen och av dessa har ca 30 procent utvecklats till företag. www.venturecup.se