Snart utses Västsveriges bästa idéer

Snart utses Västsveriges bästa idéer

Västsverige bubblar av bra idéer. Det står tydligt när det drar ihop sig för Regionfinal i Venture Cup, Sveriges ledande tävling för affärsidéer. Nu presenteras åtta nominerade entreprenörsteam, som gör upp om segern på finalen den 12 maj. Bland affärsidéerna hittar vi allt från smarta hjälpmedel i hemmet till viktiga lösningar i vården.

Möt FixCandle, Glocal Point, Previsco, ZMIDI, Mammaklädoteket, Aqua Robur, Social Genius och Wrapmyinfo. Alla har de blivit nominerade i Venture Cup Väst och tävlar på Regionfinalen den 12 maj om ära, hundra tusentals kronor och möjlighet att gå vidare till Venture Cups Sverigefinal i Stockholm den 10 juni.

Teamen tävlar i kategorierna Människa & Samhälle, Life Science & Teknik, Miljö & Energi samt Webb, Mjukvara & Media. Samtliga kategorivinnare belönas med 20 000 kronor. Av dessa vinnare utses sedan en totalvinnare som går hem med sammanlagt 100 000 kronor att utveckla sin idé med.

Bakom bidraget Social Genius står två barndomsvänner. Deras idé uppkom genom egna erfarenheter av stark ångest inför sociala situationer. Det nådde sin spets när de nästan inte vågade gå på sin första skoldag i gymnasiet.
– När vi kom till insikt om hur vår sociala ångest höll på att ta över våra liv, fick vi nog och beslutade oss för att göra allt som krävdes för att överkomma den. Vi bestämde oss för att ge varandra små sociala utmaningar som man skulle uppnå under veckan. Vi märkte hur det blev lättare och lättare för varje vecka och började se det som en rolig utmaning istället för något ångestfyllt. Det var här konceptet för vår affärsidé föddes, säger Kevin Teng. Nu utvecklar de en applikation för att hjälpa människor med samma problem.

Några andra som löser ett problem är Previsco. De identifierade ett hål i marknaden när det kom till hjälpmedel för medicinering av personer med sväljsvårigheter. Nu tar de fram en produkt för att underlätta för barn och svårt sjuka.
– Vi har en enkel lösning på ett väldigt stort problem som bara kommer att öka i takt med att vi får en äldre och sjukare befolkning. Genom en vinst i Venture Cup skulle vi kunna finansiera fortsatt utveckling av produkten och framförallt skulle det vara ett kvitto på att vi är något riktigt bra på spåren! säger Hanna Olvenmark.

Alexandra Björk, Regionchef på Venture Cup Väst, tror mycket på de nominerade idéerna:
– Det är alltid lika spännande att få avslöja vilka som är nominerade. Jag uppskattar att det är en salig blandning av idéer och känner att vi har en starkt och inspirerande startfält. Juryn kommer nog ha väldigt svårt att utse vinnare.

Någon som stött på juryns hårda utgallring är Lena Dyfverman med bidraget FixCandle, en konsumentprodukt som håller stearinljus på plats. Hon har själv en gång i tiden varit delaktig i Venture Cups jury.
Jag var med redan 1999 och läste affärsplaner. Vid varje jurymöte då projekten presenterades för oss i juryn tänkte jag att någon gång få lov att tävla själv. Nu har det blivit verklighet och jag ser fram emot att stå på ”andra sidan”!

Regionfinalen är öppen för allmänheten och kvällen bjuder utöver prisutdelning på mingel, underhållning och inspiration från bland annat Emma Igelström. Finalen är även ett av de event som anordnas under #gbgtechWeek. Mellan den 8-19 maj sker massvis av inspirerande evenemang och meetups för de som är intresserade av entreprenörskap och teknik. Bland samlingen hittas Gothenburg Startup Hack, Chalmers Innovation Demo Day, TEDx Göteborg, Startup Grind, Startup Ping Pong m.fl. Anmälan till Regionfinalen sker på venturecup.se/regionfinal.

Här är alla de nominerade i Venture Cup Väst

Människa & Samhälle

FixCandle
Team: Lena Dyfverman & Eddie Dyfverman, Göteborg
FixCandle löser elegant och effektivt problemet med ostadiga ljus i stakar och ljushållare. Med ett unikt ljusfix fixeras ljuset i ljushållare eller på brandtålig, fri yta. Det betyder att alla typer av stearinljus, från kronljus och antikljus till block- och altarljus, också kan stå fritt – på berg, kakel, glasskivor, i vatten. Möjligheterna blir oändliga för den inredningsintresserade.

Glocal Point
Team: Ullrika Vildbaek, Anu Majkvist & Camilla Gyllensvan, Kungsbacka
Glocal Point är företagarskolan som lär den som vill starta eget att växa som person likaväl att hantera försäljning och bokföring. Skolan är en plattform för entreprenörslära i digital form och levande möten. Vi tar fram en genusdriven social innovation som skapar integration och jämställd tillväxt. Kvinnor som står långt ifrån arbetsmarknaden kan ta makten över sin framtid och ekonomi.

Life Science och Teknik

Previsco
Team: Hanna Olvenmark, Anna Hansson & Christian Åsheim, Chalmers, Göteborg
Previsco utvecklar en innovativ och säker produkt för personer som lider av sväljsvårigheter för att försäkra och underlätta läkemedelsintag. Att svälja tabletter är idag ett stort problem för människor i alla åldrar och orsakar onödig stress och oro vid varje medicineringstillfälle. Previscos Swallowgel kan minska stressen för drabbade och anhöriga, och kan även förbättra läkemedelsbehandlingen.

ZMIDI
Team: Micke Bondarenko, Trollhättan
ZMIDI är ett ändamålsenligt materialhanteringsbälte specifikt anpassat för personal inom hemtjänsten. Den bidrar med flexibilitet i form av lättåtkomlighet och bekvämlighet, samt ger verksamheten ett effektivare och mindre energikrävande materialhanteringssystem som sparar tid och minskar svinn. ZMIDIs mål är utveckling och försäljning av unika arbetskläder och produkter som ska underlätta hemtjänstens arbete med det stigande antalet äldre i samhället.

Miljö & Energi

Aqua Robur
Team: Pablo Bárdossy, Liisa Karttunen & Niklas Johansson, Chalmers, Göteborg
Aqua Roburs turbin omvandlar övertryck i kommunala vattenledningar till förnyelsebar el. Därmed tas energin som idag går till spillo tillvara på samtidigt som ledningarnas livslängd ökar när trycket regleras på ett effektivt sätt. Detta kommer även att leda till att städer kan använda sina resurser på ett mer effektivt sätt men också sänka sina kostnader, detta samtidigt som CO2-utsläppen minskar.

Mammaklädoteket
Team: Katja Wulff & Rebecka Andreasson, Göteborg
Mammaklädoteket är i enkla ord ett bibliotek för mammakläder. Här kan du fräscha upp din garderob utan att köpa nytt. Bra för både miljö & plånbok!

Webb, Mjukvara & Media

Social Genius
Team: Kevin Teng & Johan Nilsson, Göteborg
Social Genius är en applikation som skapar ett skräddarsytt program för dig att överkomma dina sociala hinder. Genom olika nivåer av sociala utmaningar som du ska uppnå veckovis, utvärderas de sedan för att analysera din utveckling. Syftet är att ständigt utsätta dig för det du tycker är jobbigt inom sociala situationer, så att det slutligen känns naturligt och bekvämt.

Wrapmyinfo
Team: Carl Gunnarsson, Johanna Jonsson & Adam Torkelsson, Göteborg
Wrapmyinfo är en tjänst som möjliggör utveckling av mjukvaror som hanterar känslig personlig information. Genom att samla de byggstenar som behövs, i en och samma tjänst, kan utvecklare spara en stor del av det initiala arbetet. Detta innebär att människor med briljanta idéer, inom exempelvis sjukvården, snabbt kan få ut sin mjukvara på marknaden och tryggt visa kunderna att tjänsten är säker.

Frågor hänvisas till:
Jonna Knibestöl