Unika affärsidéer utvecklas till Västsveriges framtida tillväxtföretag

Press Release   •   Dec 13, 2006 16:54 CET

Västsverige är fullt av entreprenörer som brinner för att förverkliga sina idéer. Hela 460 personer besökte affärsplanstävlingen Venture Cups prisutdelning på tisdagskvällen där pristagarna korades i det första momentet. Arton pristagare och stipendiater belönades med totalt 155 000 kronor plus konsulttjänster.

Hela 352 bidrag är med och tävlar i årets upplaga av affärsplanstävlingen Venture Cup. -Det är mycket positivt att antalet tävlingsbidrag är väldigt högt även i år, säger Niklas Delersjö, Marknadsansvarig på Venture Cup. –Intresset för tävlingen visar att entreprenörsandan är stark i Västsverige och att allt fler vill och vågar starta företag.

Flest prisbelönta affärsidéer återfinns inom bio, miljö och kemiteknik samt bygg & fastighet som vardera står för 30 %. Dominerar gör tävlande med koppling till Chalmers där fem av de tio pristagarna hör hemma. Antalet bidrag från såväl Chalmers som Göteborgs Universitet har ökat i år och flera av lärosätena i Västsverige har haft rekordhögt deltagande. Utöver de tio bidrag som belönades för bästa affärsidé delades det också ut regionala stipendier och pris för bästa affärsidéer inom konsument- och hälsostyrd matdesign.

Vi hoppas att ännu fler personer utnyttjar möjligheten att testa sin idé i Venture Cups nästa moment, ”Utkast Affärsplan”, den 30 januari säger Niklas Delersjö. De som deltar får tillgång till en stark stödprocess med utbildning, handledning och skriftlig feedback från en professionell jury. Detta ger dem en unik möjlighet att gratis utveckla sina idéer till företag!

Venture Cup är en affärsplanstävling i tre moment som arrangeras av Innovationsbron, Chalmers, Göteborgs universitet och McKinsey & Company. Ytterligare 31 företag och organisationer är partners och gör det därmed möjligt för människor att våga testa sina idéer och starta företag. Sedan starten 1998 har över 280 företag startats i Västsverige.

För mer information kontakta:
Niklas Delersjö, Marknads- & Pressansvarig, 031-764 71 21, niklas.delersjo@venturecup.se

DE TIO PRISBELÖNTA AFFÄRSIDÉERNA:

Protaurius
Ska tillverka och sälja ballistiska skyddsmaterial för skydd av människor, byggnader och installationer vilket möjliggör högre prestanda på skyddslösningar än tidigare.
Namn: Johan Söderberg

Minesto
Minesto skall erbjuda företag verksamma inom energisektorn mer kostnadseffektiva undervattenkraftverk än konkurrenterna.
Anders Jansson

SootTech
SootTech erbjuder ett system som ökar effektiviteten av sotblåsningsystemen i pappers- och massabrukens sodapannor vilket innebär att stora mängder energi kan sparas.
Namn: Daniel Eliasson

FORTITECH
Erbjuder förstärkningar av metallkonstruktioner med bibehållen styvhet men minskad materialåtgång.
Namn: Stefan Begall, Henrik Gustavsson

Ventotech
Utvecklar en lösning för att på ett tryggt sätt fuktsäkra känsliga byggnadsutrymmen såsom exempelvis kallvindar.
Namn: Marcus Thorin

Hyron BioMedical
Hyron BioMedical utvecklar en kombinationsprodukt för ledbehandling i hästar.
Namn: Kristina Henricson, Rasmus Jostrup, Jonas Berggren

Pylos Nutraceuticals
De skall utveckla och kommersialisera produkter som stödjer och främjar god maghälsa och välmående.
Namn: Morgan Skarin, Fredrik Fredh, David Andersson

Emstone
Emstone utvecklar en produkt för att snabbt, men vibrationsfritt spräcka sten och berg, helt utan explosivt material.
Namn: Henrik Bojö, Karl-Gustav Derman, Erik Ahnberg

Aphodius
De utvecklar och kommersialiserar en teknologi för omhändertagande samt omvandling av organiskt avfall.
Namn: Johan Skårbratt, Carl Johan Wahlund, Erik Hällås

EasyData Persondatorsupport
De ska förmedla en datorkonsulttjänst från kompetenta gymnasie- och högskolestuderande till privatpersoner och småföretag.
Namn: Johan Geterud, Aron Gilljam

PRIS FÖR BÄSTA IDÉER INOM KONSUMENT- OCH HÄLSOSTYRD MATDESIGN:

AgroArray
AgroArray är en platform för kvalitesäkring innom jorbruks- och livsmedlesindustrin.
Namn: Marcus Bräutigam, Olof Olsson, Anders Johnsson, Jan Rundkvist

solgräDDat - för bröd med D
De ska genom belysning med UV-ljus öka D vitamininnehållet i livsmedelsprodukter innehållande jäst, såsom bageriprodukter
Namn: Charlotte Eklund-Jonsson, Sofia Hjortmo, Helen Lindqvist, Sara Johansson

Pylos Nutraceuticals
Namn: Morgan Skarin, Fredrik Fredh, David Andersson

INNOVATIONSBRONS VENTURE CUP-STIPENDIER:

Antioxal (Karlstad)
Antioxals affärsidé är inriktad mot livsmedelsområdet med fokus på konsument- och hälsostyrd matdesign.
Namn: Leif Jönsson, Nils-Olof Nilvebrant, Anders Sjöde, Sandra Winestrand

Studiephun Online (Skövde)
Med hjälp av deras studieinriktade onlinespel ska elever bli intresserade och inspirerade att få kunskap och därmed bättre betyg.
Namn: Joakim Bergman, Annika Karlsson

Firefinder (Högskolan Väst)
Firefinder är en brandvarnare som inte bara varnar om det brinner utan meddelar också vart det brinner.
Namn: Mikael Hermansson

Safestep (Borås)
Ska öka framkomlighet på gator och torg för funktionshindrade under vinterhalvåret.
Namn: Eva Lidslott, Erik Sanfridsson

Alpine Security Sweden (Jönköping)
Ska utveckla och sälja alpina lås- och säkerhetsprodukter till företag och privatpersoner både på den nationella och internationella marknaden.
Namn: Olle Salomonsson och Christoffer Rutgersson

Comments (0)

Comment

By submitting the comment you agree that your personal data will be processed according to Mynewsdesk's <a href="http://www.mynewsdesk.com/se/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Privacy Policy</a>.