Dalkia energioptimerar kulturhistoriska byggnader åt Statens fastighetsverk

I uppdraget, som sträcker sig till och med 2014-04-30, ingår även kulturhistoriskt värdefulla byggnader i Lysekil, Vänersborg, Göteborg och Halmstad. Totalt omfattas 14 stycken fastigheter om drygt 61 000 kvadratmeter. Dalkia vann uppdraget tack vare ett ekonomiskt fördelaktigt anbud som uppfyllde kvalificeringskraven.

- Vi är mycket glada över uppdraget och kundens förtroende att få energioptimera dessa värdefulla byggnader. Statens fastighetsverks miljömål för entreprenaden är att minska energiförbrukningen med minst 5 procent per år under avtalstiden. Vi kommer att driva energioptimeringen via driftövervakning och platsbesök, säger Stefan Sundström, regionchef, Dalkia.

• energioptimering

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har nästan 53 500 anställda i 42 länder och en omsättning på 8,6 miljarder euro för år 2010.