Dalkia fortsatt ansvarigt för underhållet av Öresundsbron

Underhållet av Öresundsbron har nyligen upphandlats och uppdraget tilldelades Dalkia, som därmed behåller ansvaret att hålla bron i gott skick, samt minska dess energiförbrukning och miljöpåverkan.

Öresundsbron är en viktig katalysator för utvecklingen i regionen. Därför är dess tillgänglighet och funktionalitet av väldigt stor betydelse. Dalkia har sedan 2010 haft uppdraget att säkerställa en öppen förbindelse, vilket i praktiken innebär förebyggande, avhjälpande och akut avhjälpande underhåll av brons tekniska anläggningar, samt driftövervakning, beredskap och drift av elförsörjningen. Ett förtroende som nu alltså har förlängts med fyra år, med option på ytterligare fyra, med ett år i taget.

- Öresundsbron är central för regionens infrastruktur och framtida utveckling. Att få säkerställa dess funktionalitet är ett hedrande uppdrag som förutsätter en väl fungerande organisation, eftersom förbindelsens utformning ställer särskilda krav på samordning och koordinering av underhållet. Det är väldigt roligt att vi även i fortsättningen får vara med och bidra till den utveckling som Öresundsbron möjliggör, säger Anders Ericson, Regionchef Dalkia.

- Vi har med denna upphandling tagit ytterligare ett steg mot funktionsstyrt underhåll. Tanken är dels att ta tillvara vår leverantörs kompetens bättre och dels att ge större möjlighet för leverantören att optimera underhållet av bron. Marknaden har reagerat positivt på detta och avtalet med Dalkia ger bra förutsättningar för effektivt underhåll, säger Bengt Hergart, Anläggningsdirektör Øresundsbro Konsortiet.

Öresundsbroförbindelsens omfattar bland annat 2 kilometer landanslutning, 8 kilometer bro, 4 kilometer konstgjord ö, 4 kilometer tunnel och 1 kilometer landanslutning på den konstgjorda halvön i Danmark. De tekniska anläggningarna omfattar i huvudsak elinstallationer, brandskyddssystem och mekaniska installationer, samt trafikstyrning, kommunikationsinstallationer, processnära nätverk, byggnader, styr-, regler- och övervakningssystem.

Det nya avtalet träder i kraft 1 Maj 2014.

Öresundsbron ägs och drivs av Øresundsbro Konsortiet som i sin tur ägs till lika delar av A/S Øresund och Svensk-Danska Broförbindelsen (SVEDAB AB). SVEDAB ägs av den svenska staten genom näringsdepartementet medan A/S Øresundsbro ägs till hundra procent av Sund og Bælt Holding A/S, som i sin tur ägs av den danska staten genom trafikministeriet.

• Bygg, fastighet

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har 49 800 anställda i 35 länder och en omsättning på 8,9 miljarder euro för år 2012. Dalkias nordiska verksamhet bedrivs av Dalkia AB och dess dotterbolag med 1 000 anställda och en total omsättning på 1,9 miljarder kronor.