Dalkia och Jernhusen förlänger driftsamarbetet

Dalkia har fått fortsatt förtroende att ansvara för den fastighetstekniska driften av Jernhusens stationer, depåer och godsterminaler i regionerna Mälardalen, Stockholm och Norr.

Entreprenaden omfattar framförallt tillsyn och skötsel, ansvar för mediaförsörjningen, systematisk energioptimering av byggnader och fastighetstekniska installationer, samt felavhjälpande underhåll med dygnet-runt-beredskap. I uppdraget ligger också uppgiften att genom fortlöpande utvecklings- och förbättringsarbete långsiktigt effektivisera fastighetsdriften.

- Vi är mycket glada över att även fortsättningsvis få stötta Jernhusen i arbetet med att erbjuda trafikoperatörer och underhållsföretag funktionella stationer och depåer, och inte minst bidra till en attraktiv miljö för hyresgäster och resenärer, säger Mikael Jansson, koncernchef Dalkia Norden.

Sammanlagt rör det sig om fastigheter på över 400 000 kvadratmeter, däribland Stockholm centralstation.

- Vi fortsätter nu vidare med ett bra samarbete med Dalkia, bland annat med arbetet att energieffektivisera våra fastigheter. Dalkia har tidigare visat att de har bra kvalifikationer för att hantera den komplexa samordningen över installationsgränserna som krävs i våra fastigheter, säger Christer Egli, Driftavtalsansvarig på Jernhusen.

Det nya avtalet börjar gälla 1 oktober och löper till och med april 2016.

• energioptimering

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har nästan 52 700 anställda i 40 länder och en omsättning på 8,3 miljarder euro för år 2010.