Dalkia skapar miljövinster och lägre kostnader med ny biobränslepanna

Igår invigde Dalkia och Raufoss Industripark ANS den nya fliseldade hetvattenpannan i industriparken Raufoss i Norge. Därmed har parkens gamla olje- och elpannor ersatts av en biobränslebaserad. Resultatet är sänkta värmekostnader och miljövinster för parken och dess företag.

Raufoss Industripark är en av Norges största industriparker med över 300 byggnader fördelade på 240 000 kvadratmeter. För fyra år sedan övertog Dalkia Norge AS totalansvaret för all energi och mediaförsörjningen i parken. Detta innefattar värme, tryckluft, kylvatten och dricksvatten, samt el och avlopp.

Industriparkens fjärrvärmeinstallation var vid övertagandet baserad på olje- och elbaserade pannor. För att få en mer kostnadseffektiv och miljövänligare lösning föreslog Dalkia investering i en ny fliseldad hetvattenpanna. Industriparken tog investeringsbeslut i samråd med Dalkia och kunderna i parken år 2010. Förutom en ny panna har också stora delar av fjärrvärmenätet förnyats, cirka 2 kilmeter, samt lokala tekniska anpassningar genomförts. Den nya pannan, som står för cirka 80 procent av värmeleveransen, medför en reducering av värmekostnaden med cirka tjugo procent. Utöver sänkta kostnader reduceras också koldioxidutsläppen.

- Vår uppgift att effektivisera våra kunders stödfunktioner innebär att vi ständigt ska arbeta med att hitta kostnadseffektiva lösningar för våra kunder. Den nya värmepannan i Raufoss är ett sådant exempel, där vi förutom att sänka kostnaderna för våra kunder, även skapar miljövinster och genom nytt prisavtal ökar tryggheten och prisstabiliteten. Dalkia tar ökade driftrisker, jämfört med tidigare avtal, genom att garantera bränslemixen, säger Ulf Strindlöv, Divisionschef Energiförsörjning.

Enova, ett bolag under norska Olje- och energidepartementet med uppgift att driva fram en miljövänlig omläggning av energiförbrukningen och produktionen i Norge, har stöttat investeringen med 16 miljoner norska kronor via Energifonden.

- Fjärrvärmeanläggningen som Dalkia har byggt i Raufoss Industripark är ett bra exempel på hur industrin kan lägga om till miljövänlig och energieffektiv förnyelsebar värme baserad på lokal flis och därmed nå en miljövinst. I det här fallet i form av minskat koldioxidutsläpp om motsvarande 9 800 ton per år, säger Helle Grønnli, affärsområdeschef Enova.

All drift och underhåll utförs av Dalkias befintliga organisation i industriparken. Avtalet mellan Raufoss Näringspark ANS och Dalkia Norge AS sträcker sig fram till 2027.

• energianläggningar

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har nästan 52 700 anställda i 40 länder och en omsättning på 8,3 miljarder euro för år 2011.