Dalkia tar uppdrag av OKQ8

Dalkia har inlett ett rikstäckande samarbete med OKQ8 avseende underhåll av drivmedelbolagets stationer i Sverige. Ett uppdrag med stort fokus på att reducera energiförbrukning och hållbarhet genom miljöanpassning och resurshushållning.

Dalkias uppdrag består i grunden av tillsyn, skötsel och felavhjälpande underhåll av stationernas byggnader och fastighetstekniska installationer. Därutöver tillkommer energioptimering av stationer, i linje med OKQ8:s målsättning att utföra sin verksamhet med minimal påverkan på miljön. OKQ8 har en uttalad strävan efter miljöanpassning och resurshushållning i alla led, exempelvis för energi, vatten, avlopp och ventilation, områden inom vilka Dalkia har lång erfarenhet.

- Det är med stor glädje vi ingår i ett samarbete med OKQ8 för att optimera driften av deras stationer. OKQ8:s fokus på CSR ligger helt i linje med vad vi i vår dagliga verksamhet kommer att leverera för att säkerställa långsiktigt hållbara lösningar, säger Rikard Nyhrén, affärsområdeschef Dalkia.

I entreprenaden ingår alla OKQ8:s bemannade och obemannade stationer.

Uppdraget inleddes 1 maj.

• energioptimering
  • hållbarhet & energi

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har 43 000 anställda i 27 länder och en omsättning på 8,4 miljarder euro för år 2013. Dalkias nordiska verksamhet bedrivs av Dalkia AB och dess dotterbolag med 1 000 anställda och en total omsättning på 1,9 miljarder kronor.