Konverteringen klar - Kongsberg Sjukhus nya energicentral i drift

Den nya energicentral som Dalkia byggt till Vestre Viken Kongsberg sjukhus i Norge är nu installerad och igång. Tre tekniskt sett uttjänta oljepannor har ersatts av en biobränslebaserad lösning, vilket innebär en kraftigt minskad miljöpåverkan för sjukhuset.

Hösten 2012 tecknades ett avtal mellan Dalkia Norge AS och Vestre Viken om konvertering av sjukhusets energicentral till biobränsle. Då säkrade tre i princip förbrukade oljepannor energiförsörjningen och ett mer hållbart alternativ var nödvändigt. Själva konverteringsarbetet påbörjades i somras då Dalkia inledde arbetet med att installera en pelletseldad biopanna på 1 MW, samt en el- och en oljepanna med samma effekt. De två senare används dock bara som stöd vid absoluta belastningstoppar. Dessutom installerades en ny silo, skorsten och rökgasrening.

Följden av konverteringen och nyinstallationerna är en kraftig minskning av sjukhusets miljöpåverkan, drygt 1 000 ton koldioxid per år. Andra positiva effekter är höjd automationsgrad och en allmän modernisering av anläggningen.

Avtalet innebär även att Dalkia övertagit sjukhusets energicentral för att under kommande 20 år leverera färdig värme i form av ånga till sjukhuset. Ångan används för uppvärmning till tvätteri, kök och sterilcentral.

De nya pannorna, pelletsilon och rökgasreningen leverades av Parat Halvorden AS.

• hållbarhet & energi
  • energiförsörjning

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har 49 800 anställda i 35 länder och en omsättning på 8,9 miljarder euro för år 2012. Dalkias nordiska verksamhet bedrivs av Dalkia AB och dess dotterbolag med 1 000 anställda och en total omsättning på 1,9 miljarder kronor.