STEP:s nya ångpanna klar på rekordtid

STEP Oy, Dalkia Nordens finska energidotterbolag, ansvarar för energitjänsterna i Harjavalta industripark i Finland. Den nya ångpannanläggningen om 20 MW är en del av ett större projekt som syftar till att säkra framtida energibehov i industriparken.

Anläggningen som beställdes av STEP så sent som i mars 2011 och levererades nyckelfärdig av Renewa Oy producerar 25 ton ånga per timme och lever upp till nuvarande europeiska utsläppsnormer och framtida EU-direktiv.

- Samarbetet mellan STEP och Renewas projektledare och teknik-och projektgrupper har varit utmärkt, vilket var avgörande för att projektet skulle kunna genomföras på så kort tid. STEPs kraftverkskunnande och Renewas hårdvarukunskap förenades på ett bra sätt för genomförandet av den nya pannanläggningen, säger Tomi Ihalainen, vd för STEP.

STEP levererar ånga och processvärme till industriella kunder i området samt fjärrvärme till staden Harjavalta. Ångan och värmen återvinns från industriella processer och produceras även vid kraftverket av STEP. Den totala årliga produktionen är över 600 GWh. Den nya pannanläggningen behövs för att stödja det gamla kraftverket, men ger på samma gång ytterligare kapacitet i situationer där utbudet av avgångsvärme från avgaspannor är begränsat. Den nya pannanläggningen är placerad mitt i industriparken intill det gamla kraftverket och kommer att bli en del av det nya biomassakraftverket som börjar byggas senare i år.

- Den nya pannanläggningen är ansluten till kraftverkets automationssystem. Det medför tillförlitlighet och flexibilitet till den gemensamma användningen av pannorna. Det mycket snäva tidsschemat och det faktum att projektet har fungerat bra bevisar Renewa Oy:s kompetens inom projektledning kraftverk, betonar Renewa Oy:s projektledare Mauri Rantanen.

Utrustningen till pannanläggning tillverkades under sommaren på Renewas verkstäder och installerades under hösten 2011. Renewa har samarbetat med STEP och Pori Energia Oy under flera år kring underhållsarbeten i kraftverk, bland annat vid Aittaluoto i Björneborg och senare även i Harjavalta.

För mer information:

Tomi Ihalainen, vd, Suomen Teollisuuden Energiapalvelut - STEP Oy
Telefon: +358 44 701 2315, e-post: tomi.ihalainen@stepenergy.fi

Tuomas Timonen, vd, Renewa Oy
Telefon: +358 50 386 0448, e-post: tuomas.timonen@renewa.fi

• samarbeten
  • energianläggningar

Dalkia är en ledande europeisk leverantör av energi- och tekniktjänster till företag och myndigheter. Vi är ett dotterbolag till Veolia Environnement och Electricité de France (EDF) och har sedan företaget grundades fokuserat på energi- och miljöoptimering. Dalkia har nästan 53 500 anställda i 42 länder och en omsättning på 8,6 miljarder euro för år 2010.