Omi Söderblom medverkar vid Söderblomspelets premiär!

När 2015 års uppsättning av Söderblomspelet har premiär den 26 juni medverkar Omi Söderblom, barnbarnsbarn till huvudpersonen Nathan Söderblom och författare till boken I skuggan av Nathan (Verbum).

Regissören Hans Klinga har tagit del av hennes bok och bett henne att berätta om den.

Jag hade alltid undrat vem min farfarsfar Nathan Söderblom var och om en människa både kan vara genial och sympatisk, säger hon. Eller var det bara överdrivna, positiva omdömen, sådana som finns i alla eftermälen? När jag stötte på min farfar Helges berättelser och fick klart för mig hur hans liv hade gestaltat sig tänkte jag att det här är för bra, litterärt sett, för att inte berättas vidare – men också att själva historien om hans liv var så märklig att jag ville ta mig an den.

Söderblomspelet sätts upp i Trönö i Hälsingland, där Nathan Söderblom föddes. Urpremiären ägde rum 1986, och årets uppsättning är den första sedan 2011. 16 föreställningar planeras under juni och juli.

Omi Söderbloms bok I skuggan av Nathan kom ut våren 2014 och har nu kommit i en ny utgåva, kompletterad med bland annat källhänvisningar.

Titel: I skuggan av Nathan
Författare: Omi Söderblom