Valberedningens förslag till styrelse i Verisec AB

Valberedningen i Verisec AB har presenterat sitt förslag till årsstämman avseende ny styrelse för bolaget.

Valberedningen har beslutat föreslå årsstämman 2015 att välja Christian Rajter och Anders Moberg som nya styrelseledamöter. Valberedningen har också beslutat att föreslå omval av ledamöterna Tony Buss, Anders Henrikson, Martin Skånberg och Dragoljub Nesic. Vidare föreslås omval av Dragoljub Nesic som styrelsens ordförande. Styrelsen föreslås således bestå av sex ordinarie ledamöter och inga suppleanter.

Valberedningen gör bedömningen att de för nyval föreslagna ledamöterna Christian Rajter och Anders Moberg kommer att bidra positivt till bolagets internationella expansion med sin breda erfarenhet från internationella affärer.

Christian Rajter är grundare och VD för At The Frontline, ett företag som driver innovation inom online gaming. Han har en lång bakgrund inom online gaming- och gambling bland annat som VD för Expekt.com samt som grundare och VD för mjukvaruutvecklingsbolaget Mobenga, som förvärvades av Playtech (PTEC-L) under 2011. Christian har ett stort internationellt nätverk inom onlinespelsbranschen och inom mobilindustrin. Han har en lång erfarenhet av att starta och driva tillväxtbolag på en internationell marknad och också värdefull erfarenhet från bolagsförvärv och strategiska samarbeten.

Anders Moberg är partner på Advokatfirman Lindahl i Stockholm. Han verkar som advokat med uppdrag från svenska och utländska bolag med inriktning mot förvärv och sammanslagningar, riskkapitalinvesteringar, joint ventures och företagsrekonstruktioner. Anders har en dokumenterad erfarenhet av transaktioner och bolagsförvärv, från såväl Sverige som USA, inom ett flertal sektorer som energi, läkemedel, IT/Telekom och den finansiella sektorn.

Såväl Christian Rajter som Anders Moberg är oberoende i förhållande till bolaget och bolagsledningen respektive bolagets större aktieägare. Valberedningen bedömer också att förslaget uppfyller kraven på mångsidighet och bredd avseende ledamöternas kompetens, erfarenhet och bakgrund.

Valberedningen inför årsstämman 2015 har bestått av Anders Henrikson, representant för Marquay Invest AB, tillika ordförande i valberedningen, Tony Buss, representant för Marquay Invest AB, Göran Collert, samt Daniel Andersson och Sture Andersson, representanter för Merlinum AB.

Valberedningens fullständiga förslag till årsstämman 2015 finns på bolagets webbplats, www.verisec.com

Informationen är sådan som Verisec skall offentliggöra enligt lagen om handel med finansiella instrument och/eller lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande den 18 maj 2015 kl. 17.45

För mer information, vänligen kontakta:
Anders Henrikson, valberedningens ordförande
Mobil: +46 (0) 733-45 89 03
Email: anders.henrikson@verisec.com

• Datasäkerhet

• valberedning
  • stämma 2015

Verisec är ett bolag i framkant av digital säkerhet och skapar lösningar för att göra system säkra och lättillgängliga. Bolaget tillhandahåller ett brett utbud av produkter inom sina två affärsområden: Digitala identiteter och Informationssäkerhet. Verisec har distribution globalt och verksamhet i Stockholm, London, Belgrad, Madrid, Mexico City och Frankfurt.