Linda är först i Finland

Linda Liljeström är Verismos första anställda i Finland. Vi intervjuade henne för att stämma av intrycken av branschen, kopplingen till antropologi och hur det är att vara ny på jobbet.

LINDA LILJESTRÖM, PROJEKTASSISTENT, FINLANDSKONTORET

Vad blev du mest förvånad över när du började på Verismo?

Att det finns företag som inte använder sig av en talent management-lösning. Det är en svindlande tanke! Hur klarar dom sig? Jag tror att då Verismo HR en gång tagits i bruk så är det svårt att förstå att en klarat sig utan. Att ha allt – verkligen allt – på ett ställe, som dessutom är både snyggt och lätt att använda, är svårt att slå.

Hur tror du att din bakgrund inom antropologi kan komma till nytta?

Som antropolog har jag ett intresse för det lilla och anser att det är genom det jag kan lära mig mer om det stora. Genom att ta i beaktande detaljer, tror jag att jag kommer kunna förstå större helheter, och på så vis kunna urskilja både olikheter och likheter till exempel mellan kunder. Detta kommer sedan vara till nytta i både problemlösning och i att anpassa systemet för de behov som finns.

Hur känns framtiden på Verismo?

Att på nära håll få följa med vad som händer till näst, se hur det går till ”bakom kulisserna” och faktiskt själv vara en av dem som är med och skapar framtidens HR-system är inspirerande. Jag tror definitivt på integrationer mellan olika lösningar, till exempel att ens LinkedIn-profil skall kunna utgöra en del av ens profil i Verismo HR. Min generation vill inte använda tid på att skriva samma sak om och om igen, utan vi ser möjligheter för att skapa en effektivare tidsanvändning.

Har du något tips till andra som är nya på jobbet?

Våga fråga! Jag vet inte hur många frågor jag redan har ställt och alltid fått lika tålmodiga svar. Initiativtagande är alltid uppskattat, och speciellt för mig som jobbar på andra sidan om viken från resten av kontoret är eget initiativ oumbärligt. Känn heller ingen stress för att du inte genast förstår eller kan allting. Det tar tid att lära sig något nytt, och det är bättre att från början vara noggrann än att bara få en halvbra förståelse. Lära sig allt det lilla, för att förstå också det stora, sådär som antropologer tänker.

• finland
  • verismo hr