Svenskarna & Trygghet 2017, en undersökning om svenskarnas trygghet, framtagen av Verisure i samarbete med Kantar Sifo.

Var tredje svensk känner sig inte helt trygg – och varannan kan tänka sig att flytta på grund av otrygghet

Varannan svensk kan tänka sig att flytta om de känner sig otrygga i sitt område. Det visar ”Svenskarna och trygghet 2017”, en rapport framtagen av Verisure i samarbete med Kantar Sifo. Rapporten visar även att en tredjedel av de som utsatts för inbrott och känner sig otrygga aldrig återfår känslan av trygghet – och att unga kvinnor är otryggast i Sverige.

Idag lanseras rapporten ”Svenskarna och trygghet 2017”, framtagen av Verisure i samarbete med Kantar Sifo, med syftet att utreda hur trygga svenskarna känner sig idag. Totalt har 4 200 svenskar i samtliga län svarat på frågor som rör trygghet i sitt hem och närområde. Rapporten visar att drygt varannan svensk inte tycker att det görs tillräckligt för att upprätthålla tryggheten i deras område, och lika många uppger att de skulle kunna tänka sig att flytta om de känner sig otrygga.

– Att känna sig trygg kan tyckas vara en grundläggande mänsklig rättighet, men trots det är det var tredje svensk som upplever en känsla av otrygghet i sitt hem och närområde. Vi ser att vid ökad otrygghet i sitt närområde ökar intresset för att skydda sig, sin familj och sitt hem. Vi kan inte acceptera att var tredje svensk inte känner sig helt trygg i dagens samhälle. Därför är det viktigt att lyfta denna samhällsfråga och diskutera hur samhället, myndigheter och företag tillsammans kan bidra till att öka tryggheten, säger Fredrik Ringborg, trygghetsexpert på Verisure.

En tredjedel återfår aldrig känslan av trygghet efter inbrott

Drygt var tredje svensk oroar sig för att bli utsatt för inbrott och mest oroliga är kvinnorna. Hos de som blivit utsatta skapar inbrottet en stor psykisk påfrestning. Uppemot varannan svensk (42%) känner sig otrygg efter att de blivit utsatta för inbrott och otryggheten håller i sig länge efter inbrottet. För var tredje som känner en otrygghet efter inbrottet stannar känslan kvar i upp till ett år och för en tredjedel har otrygghetskänslan aldrig försvunnit. Det visar sig dock att för de som har larm återvänder känslan av trygghet betydligt fortare.

– Otrygghet är något som påverkar människors välmående och är ett problem vi behöver ta på allvar, säger Kristin Öster, expert på stress vid Psykologifabriken, och fortsätter: När vi utsätts för ett inbrott så övergår vårt hem från att vara en trygg miljö till en plats där det finns hot. Trots att bostaden är lika trygg nu som den var morgonen innan så känns den plötsligt farlig. Vår hjärna har lärt sig att här kan fara uppstå och försätter därför kroppen i beredskap. Vi blir vaksamma och känner oss otrygga. Över tid så lär hjärnan sig att faran inte kommer tillbaka. Det bästa du kan göra under mellantiden är att fortsätta leva ditt liv som vanligt.

Unga kvinnor otryggast i Sverige

Kvinnor känner sig generellt sett mindre trygga än män (65% jämfört med 72%). Känslan av trygghet sjunker ju yngre man är. Knappt 60 procent av alla unga vuxna* uppger att de känner sig trygga. Allra mörkast är dock siffrorna för unga kvinnor – inte ens varannan kvinna i åldern 18–29 uppger att de känner sig trygga.

Om undersökningen

”Svenskarna och trygghet 2017” är baserad på en undersökning genomförd av Kantar Sifo på uppdrag av Verisure med ett slumpmässigt och riksrepresentativt urval av personer i åldern 18–74 som bor i eget hushåll. Totalt 4 200 intervjuer har genomförts med jämn spridning i Sveriges samtliga 21 län. Undersökningen genomfördes under perioden 25 september–9 oktober 2017.

För mer information, vänligen kontakta:

Theres Lakso, Kommunikationschef, Verisure Sverige

Tel. 070 – 003 60 15, theres.lakso@verisure.se

Verisure Securitas Direct är Europas ledande leverantör av uppkopplade hem- och brandlarm samt produkter och tjänster för det smarta hemmet med över 2 miljoner kunder i 14 länder i Europa och Sydamerika. Verisure-konceptet omfattar hela värdekedjan - från utveckling, design och försäljning till installation, service och en professionell övervakningstjänst med en certifierad larmcentral som är öppen dygnet runt. Tack vare ett starkt fokus på hög kvalitet är företagets kunder bland de mest nöjda i branschen, vilket också bidragit till att koncernen vuxit till att bli störst i Europa inom hemlarmsområdet. För mer information besök www.verisure.se