Verktygsboden påminner om produkter inför vinterförvaringen

Verktygsboden påminner om produkter inför vinterförvaringen

Säsongen för finbilsåkande är definitivt avslutad för i år. Om du ännu inte stoppat om din raritet inför vintern, tipsar Verktygsboden dig om några effektfulla produkter inför långtidsförvaringen.

Val av olja

Rätt olja till rätt sak. På webben finns flera motoroljor att välja mellan.

Undvik fukt
Undvik fukt och mögel i kupé och koffert. Den så kallade ”torrbollen” är en enkel och billig luftavfuktare. Saltkristaller fångar upp fukten i luften och samlar den i en kopp. Glöm inte att tömma vid behov! Torrbollen kan användas på alla fuktkänsliga utrymmen, såsom källare, badrum, stall och fritidshus. Eftersom fukten även är bärare av dålig lukt försvinner också den.

Investera i batteriladdare
Koppla bort batterikablarna för att undvika att batteriet laddas ur. Investera i en underhållsladdare för att bevara livslängden på batteriet. Ett laddat batteri fryser heller inte sönder.

Fyll på med vätskor
När byttes kylarvätskan senast? Med en glykolprovare mäter du kylarvätskans fryspunkt. Kolla också upp hur många minusgrader spolarvätskan tål. Passa på att fylla på bromsvätskan när du ändå håller på.

Runda däck
Att palla upp bilen på pallbockar är ett sätt att undvika skeva och platta däck. Verktygsboden vill även tipsa om två andra smarta produkter.

Pela Tyresaver
Med skålformade plattor undviker du att däcken blir platta under långtidsförvaringen. Hissa bilen med domkraft eller kör upp bilen på plattorna, båda alternativ är lika enkla. Pela Tyresaver säljs parvis och går att montera ihop för att få plats med riktigt breda däck.

Hjuldolly
Har du dessutom ont om plats i garaget kan en hjuldolly vara ett bra alternativ – eller snarare fyra. Med en hjuldolly under varje däck blir det enkelt att flytta runt bilen. Lösningen finns även till motorcyklar, se Pela Motorcykeldolly

Förvaring inom förvaringen
Är du extra rädd om ditt fordon kan ett fordonstält vara en lösning. Bilen eller motorcykeln står dammfritt och skyddat från insekter och klåfingriga personer. Rätt luftighet ser dessutom till att bilen inte rostar.