Ergonomidesign pionjär inom Windows Phone 7 appar

Designbyrån Ergonomidesign är en av Microsofts första utvalda samarbetspartner för design av appar för Windows Phone 7. Designteamet på företaget har redan börjat skissat upp ett flertal möjliga appar som bygger på de nya designprinciperna i Metro, Microsofts nya designspråk. Med fokus på individen och dess behov skapar Ergonomidesign appar som gör livet enklare och som verkligen gör skillnad för användaren. Apparna vävs samman med användarens livsstil på ett sätt som gör dem intuitiva och roliga att använda.

Vi använder idag mobila appar av många olika skäl, vissa är underhållande medan andra blir ovärderliga verktyg i vår vardag. De mobila apparna är definitivt här för att stanna och vi ser nu ett paradigmskifte inom app-utvecklingen i och med nya Windows Phone 7. Det blir lättare att utforma tjänster, funktioner och informationsflöden så att de bättre passar människors skiftande behov. Du kommer t ex att själv kunna kombinera flera informationsflöden och tjänster och få en bättre överblick än idag.”, säger Lennart Andersson, chef för Interaktionsdesign på Ergonomidesign.

Designerna har fått helt nya möjligheter att utveckla användarvänliga appar genom att kombinera de tekniska möjligheterna i Windows Phone 7 med verklig förståelse och kunskap om användarna. Ergonomidesign menar att kunskap om användarnas behov och önskemål utgår från förståelse av de fysiska, kognitiva och känslomässiga behov som människor har; vilket de kallar för Ergonomics3. Interaktionsexperterna på Ergonomidesign anser att Windows Phone 7 innebär en stor förbättring för utvecklingen av appar genom att möjligöra personliga och relevanta appar, samt känslan av att ständigt vara uppdaterad på vad som händer helt enkelt.

Windows Phone 7 lanseras i oktober. Ett flertal företag som t ex LG, HTC, Samsung och Dell håller idag på att utveckla mobiltelefoner för Windows Phone 7, de kommer att finnas i handeln vid årsskiftet.

• metro
  • lennart andersson