Ergonomidesign får fem red dot award designpriser

Det svenska industridesignföretaget Ergonomidesign tilldelas fem stycken red dot award designpriser. De prisbelönta produkterna är 3M Speedglass, BABYBJÖRN Resesäng Light, Bahcos japanska såg, Bosieboos badtermometer och Ejendals Tegera PRO skyddshandskar. Tegera PRO skyddshandsken får det prestigefyllda priset ”red dot: the best of the best” för sin innovativa och banbrytande design.

”Best of the best”- priset är den högsta utmärkelsen som delas ut och är en av de största och mest betydelsefulla internationella designpriserna idag. ”Red dot: best of the best” - priset utdelas i år till endast 43 produkter av mer än 2 500 tävlingsbidrag, som skickats in inom kategorin produktdesign.

─ Vi är stolta över utmärkelserna och ser det som ett kvitto på att vi på Ergonomidesign gör ett bra jobb tillsammans med våra uppdragsgivare, säger Krister Torssell, VD för Ergonomidesign.

Red dot - designpriset har som ambition att ge konsumenter en indikation på hög kvalitet och nytänkande inom design. Juryn bedömer produkter utifrån faktorer som innovationsgrad, funktionalitet, kvalitet, ergonomi, livslängd och hur ekologiskt förenliga de är. Red dot design award grundades i Tyskland för 50 år sedan i syfte att främja och sprida meningsfull design. Idag lockar red dot – tävlingen totalt mer än 6 000 bidrag årligen och är en av de största och bäst etablerade designtävlingarna i världen. Prisutdelningen sker den 25 juni 2007.

För ytterligare information och bilder kan du gå in på:

http://www.ergonomidesign.com/Default.aspx?ID=262 eller mejla freja.annamatz@enprbyra.se

Kontaktuppgifter:
Krister Torssell, VD, Ergonomidesign
Mob: +46-733-611 296

Ergonomidesign är ett världsledande industridesignföretag, med huvudkontor i Bromma, som arbetar metodiskt med användarcentrerade lösningar och insikter i konsumentbeteende i syfte att förstärka, berika och skapa ett mervärde för såväl användare som varumärken. Ergonomidesign arbetar med att bygga upp och förnya varumärken för både produkt- och tjänstebaserade företag som återfinns i så gott som alla branscher. Ergonomidesign har ett 50-tal medarbetare och finns representerade i Japan, Hong Kong och Schweiz.

• Design

Johanna Dunerfeldt