FluxLite-3 – höghöjdsballongen som mäter kosmisk strålning

I samband med Astronomins Dag och Natt den 10 oktober 2015 går ett ambitiöst projekt av stapeln någonstans i de Värmländska skogarna. En vätgasfylld ballong lastad med en myondetektor som mäter kosmisk strålning tar till skyarna...

Vi bombarderas ständigt av protoner, främst från vår egen sol. Dessa protoner krockar med vår atmosfär och bildar skurar av nya partiklar. Det är dessa partiklar vi kan upptäcka i detta experiment. Förutsatt att vädret tillåter fylls ballongen försiktigt med vätgas som får ekipaget att lyfta. Stigningen sker i lugn takt (ca 5 m/s) samtidigt som flödet av partiklar mäts. All data (position, höjd, tid och partikelflöde) lagras och länkas till marken så att alla intresserade kan följa färden.

Vid ca 30 km höjd kommer ballongen att spricka eftersom den ständigt expanderar av det sjunkande lufttrycket. Då börjar en fartfylld fallskärmsresa tillbaka mot jorden. På grund av svårförutsedda vindar så kommer ballongen att landa på okänd plats omkring tre timmar efter start.

– Utifrån data som skickas ner kommer vi förhoppningsvis kunna återhämta den snabbt, berättar Henrik Åkerstedt utvecklingsledare i fysik vid Vetenskapens Hus

Projektet är ett samarbete mellan Vetenskapens Hus (projektledning & dataloggning), KTH (detektorexpertis), Open Aerospace Sweden (ballong, gas & fallskärm) samt Sparv Embedded AB (trådlös datalänk). Det sponsras av KTH Rymdcenter. Syftet är att ge gymnasieelever möjlighet att utföra experiment på riktigt, som en del i det självständiga arbetet.

Mer information på www.vetenskapenshus.se/astronomins-dag-och-natt

Vi möter dagligen skolelever och lärare för att inspirera och skapa intresse och kunskap i en miljö som visar naturvetenskap, teknik och matematik på riktigt.

Vetenskapens Hus ägs av KTH och Stockholms universitet. Stockholms stad är långsiktig partner.