Klimatforskning och hållbar utveckling i fokus under ForskarFredag Stockholm

Spännande forskning, roliga experiment och samtal med forskare om allt mellan himmel och jord. På fredag den 27 september är det åter dags för ForskarFredag i hela Sverige. Årets evenemang sammanfaller med den storstrejk som utlysts av Fridays for Future. Därför väljer nu Stockholmsarrangörerna att satsa extra mycket på klimatfrågor och forskning om hållbar utveckling i den populära utställningen för allmänheten.

I Stockholm bjuds det på en kavalkad av spännande aktiviteter som har bokats in för skolungdomar i åk 9 och gymnasiet, men alla intresserade hälsas varmt välkomna att besöka utställningen som i år har extra fokus på klimatfrågor och hållbar utveckling.

– Det är viktigare än någonsin att skapa framtid med teknologisk innovation, vetenskap och forskning i fokus. Vi har många kunniga forskare som arbetar med klimatfrågor och framtidslösningar för en hållbar utveckling på plats och hoppas kunna belysa detta lite extra på fredag, säger Marcus Angelin, projektledare för ForskarFredag i Stockholm.

I år är det nationella temat för ForskarFredag ”Rymden & jag” för att uppmärksamma 50 år sedan månlandningen. Detta märks bland annat genom att besökarna får bygga raketer och lära sig om hur de är att leva i rymden. Men även nationellt uppmärksammas klimatet och miljön på fler håll i landet.

– Greta Thunberg säger"Lyssna inte på mig, lyssna på forskarna" och ForskarFredag handlar just om att skapa mötesplatser och dialog mellan forskare och allmänhet. Så vi bjuder in alla intresserade att komma till ForskarFredags aktiviteter runtom i landet och prata med forskare. Vi hoppas på många bra samtal! säger Lena Söderström, nationell samordnare för ForskarFredag på föreningen Vetenskap & Allmänhet

Som vanligt händer mycket spännande under dagen. Exempelvis går Stockholms delfinal av den årliga tävlingen ”Forskar Grand Prix” av stapeln. Det är en tävling för forskare där en jury och publiken röstar om vem som som bäst kan presenera sin forskning – på bara 4 minuter!

Vetenskapsfestivalen ForskarFredag arrangeras den sista helgen i september varje år sedan 2006. Nationell samordnare är föreningen Vetenskap & Allmänhet. Evenemanget är en del av European Researchers’ Night, den europeiska vetenskapsfestivalen som når över en miljon besökare i över 370 städer i hela Europa.

För mer information och pressbilder:www.forskarfredag.se

Lena Söderström, Vetenskap & Allmänhet, projektledare i Sverige, 070-716 06 44

lena@v-a.se

Marcus Angelin, Vetenskapens Hus, projektledare Stockholm, 08-790 98 18 marcus.angelin@vetenskapenshus.se

Elin Ottergren
, Vetenskapens Hus, kommunikatör Stockholm, 08-790 98 45 elin.ottergren@vetenskapenshus.se

ForskarFredag i Stockholm arrangeras av Vetenskapens Hus med stöd av KTH, Stockholms universitet, Karolinska institutet och Stockholms Stad.

ForskarFredag samordnas nationellt av den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet med stöd av AFA Försäkring, Carl Tryggers Stiftelse för Vetenskaplig Forskning, IKEM – Innovations- och kemiindustrierna i Sverige, Jacob Wallenbergs Stiftelse, Jernkontoret, Kungl. Vitterhetsakademien, LIF – de forskande läkemedelsföretagen, Oscar och Maria Ekmans Donationsfond, SULF – Sveriges universitetslärare och forskare, Sveriges Ingenjörer, Vetenskapsrådet, Vinnova, Wenner-Gren Stiftelserna och Åforsk, samt EU:s forsknings- och innovationsprogram Horisont 2020, GA 818421.

• forskare
  • fridays for future
  • hållbar utveckling
  • klimat
  • forskarfredag
  • vetenskapens hus

Vi utmanar unga att utforska världen

Alla vi möter ska få chans att upptäcka hur spännande och viktigt det är med naturvetenskap, teknik och matematik.