Veteranpoolen – snabb och smidig bemanning till företaget

Det är inte ovanligt att företag hamnar i situationer där de snabbt behöver extra bemanning. Det kan handla om arbetstoppar eller sjukdom hos ordinarie personal. Veteranpoolens bemanningsverksamhet blir allt mer efterfrågad.

- Våra företagskunder uppskattar särskilt våra veteraners gedigna erfarenhet. De kan ofta kliva rakt in i verksamheten och göra skillnad från första minuten, säger Anders Brorström som driver att av Veteranpoolens kontor i Göteborg.

På Veteranpoolen arbetar närmare 7 000 pensionärer över hela Sverige. Du hittar dem hos privatpersoner där de kan hjälpa till med allt från städning till trädgårdsskötsel och hantverksprojekt. Men nu växer Veteranpoolens bemanningsverksamhet. Och inte sällan är det snabba ryck som gäller – en ganska typiskt situation är den som Konstnärernas Kollektivverkstad I Göteborg hamnade i.

2017 gick föreningens ekonomiassistent i pension och oturligt nog hann ersättaren knappt börja sin tjänst innan hon blev långtidssjukskriven och det stod till slut klart att hon inte skulle komma tillbaka. Kollektivverkstaden stod nu utan någon som kunde sköta fakturering, betalningar, skatteredovisning och bokföring. Då kontaktade de Veteranpoolen och snart var Ingegerd på plats.

- Ingegerd har varit mycket värdefull för oss. Hon tog tag i situationen och hjälpte oss bland annat få in obetalda medlemsavgifter. Hon har blivit mycket omtyckt på kontoret, säger Walter Ruth, Konstnärernas Kollektivverkstad i Göteborgs ordförande.

Men varför ringde han just Veteranpoolen?

- Jag är själv pensionär – fyller snart 80 – och jobbar fortfarande heltid. Jag vet att det finns stor kraft och värdefull erfarenhet i oss äldre. Dessutom var lösningen med Veteranpoolen mycket kostnadseffektiv för oss. Vi kommer inte ha betalat mer för Ingegerd än vad en anställd skulle ha kostat.

Veteranpoolens pensionärer kommer från alla branscher och representerar de flesta positioner på ett företag. Ingegärd har arbetat fyra dagar i veckan och själv fått avgöra hur mycket tid hon anser som behövs.

- Jag kan verkligen rekommendera andra Veteranpoolen. Om nya behov skulle uppstå hos oss kommer vi definitivt överväga att anlita dem igen. Sverige behöver sina äldre.

Kontakta oss gärna

Anders Brorström 031-18 88 69, anders.brorstrom@veteranpoolen.se

• Arbetsliv

Våra medarbetare är erfarna, yrkesskickliga och engagerade pensionärer som utför allt från hushållsnära tjänster, hantverk och trädgårdskötsel åt privatpersoner till att snabbt rycka in och bemanna de flesta positioner inom ett företag. Vi finns på nära 50 orter runt om i landet och är vi den största aktören i Sverige inom vår bransch och vi fortsätter att utvecklas, växa och bidra till ett bättre samhälle, varje dag.