Stifta snarast en lag som förbjuder import av illegalt producerat fläskkött

Bo Algers - professor emeritus på Sveriges Lantbruksuniversitet – var mycket tydlig när han medverkade vid ett seminarium om det svenska jordbrukets konkurrenskraft under onsdagen. Får han som han vill betyder det importstopp till Sverige från nästan alla EU:s medlemsländer.

– 18 av EU:s 28 medlemsländer bryter mot de regler de själva har satt upp för hur man får behandla grisar säger han.

Möjligen kan det nu komma en ändring. EU-parlamentet har uttryckt ett mycket starkt missnöje med kommissionen. Trots att det varit förbjudet i mer än 20 år att rutinmässigt klippa knorren av smågrisarna har kommissionen inte gjort något eller mycket lite för att se till att medlemsländerna följer gällande regler. Parlamentet uppmanar nu kommissionen att ta i med kraftfullare åtgärder mot medlemsländer som inte fyller EU:s minimikrav när det gäller djurvälfärd för grisar.

– När det gäller import av virke som producerats med illegala metoder har vi redan en fungerande lagstiftning och ett förbud inom hela EU. Det är orimligt att det inte finns en motsvarande lag när det gäller grisar säger Bo Algers.

Onsdagen seminarium hölls mot bakgrunden av den nyligen framlagda statliga utredningen om det svenska jordbrukets förmåga att konkurrera internationellt och svenska djuruppfödares krav på att svenska djurskyddsregler skall anpassas mer till EU-lagstiftningen.

– De undersökningar som vi har gjort på Jordbruksverket visar visserligen att våra svenska regler för djurvälfärd medför något högre kostnader säger chefsekonom Harald Svensson. Men knappast så stora att de har någon avgörande betydelse för konkurrenskraften säger han. Där har kostnaden för arbetskraften, företagens storlek och företagsledningens kvalitet större betydelse.

– Djurvälfärd skall inte behöva kosta pengar säger Bo Algers och menar att det är mycket olyckligt om vi försöker backa till något som liknar EU-reglerna för svensk djurhållning. Det mesta talar för att konsumenterna blir mer och mer uppmärksamma på och kräver allt större garantier för att den mat de köper skall komma från djur som haft det bra säger han. Här har Sverige ett försprång som det är dumt att släppa ifrån sig till andra.

Seminariet hölls på Statens veterinärmedicinska anstalt, SVA, i Uppsala och arrangerades av föreningen Veterinär Foderråvarukontroll, VFK.

• livsmedelssäkerhet
  • vfk

Föreningen Veterinär Foderråvarukontroll, VFK, är en sammanslutning av foder- och foderråvaruproducenter.

VFK:s intentioner är att på frivillig basis arbeta förebyggande för säkra foderprodukter. VFK:s fodersäkerhetsarbete är grundat på i Sverige och EU:s gällande foderlagstiftning, försiktighets- och HACCP-principer.

Per Johan Herland

Presskontakt Informationsansvarig på VFK 072-1942489