Halmstads parker är till salu

Stadsparken som julgåva till personalen? Biståndsorganisationen Vi-skogen erbjuder från och med i dag företag att köpa fyra av Halmstads populäraste parker – och på samma gång göra en insats för klimatet och avskogningen i Afrika.

Parkerna i Halmstad saluförs på webbsidan www.viskogen.se/foretagsparken på ett sätt som liknar en bostadsannons på nätet. Priset baseras på antalet träd som finns i parken. Företagen eller organisationerna ser på samma gång till att motsvarande andel träd planteras i östra Afrika genom Vi-skogen och får ett bevis som intygar köpet.

- Vi hoppas på stort intresse! Parkernas prissättning och ägandeskap är fiktivt men stödet till de drabbade är högst verkligt. De som köper parkerna bidrar till en bättre miljö och att människor och djurs liv kan räddas, säger Arne Andersson, programchef för Vi-skogen i Afrika och ansvarig för kampanjen Livet utan träd.

I Halmstad är fyra parker till salu, Brogårds Centrumpark för 5 000 kronor, Gunillaparken för 10 000 kronor, Norre Katts Park för 20 000 kronor och Stadsparken för 20 000 kronor. Den som köper till exempel Stadsparken ser till att 1 000 nya träd planteras genom Vi-skogen i östra Afrika.

Parkförsäljningen är en del av Vi-skogens kampanj mot avskogningen i östra Afrika. Ungefär 70 procent av Sverige är täckt av skog. I Kenya är siffran nere på sex procent, en halvering på 40 år. Det får förödande konsekvenser för klimatet och de fattiga människor som är beroende av skogen. Utan träd påverkas det globala klimatet, människors inkomstkällor försvinner och djur hotas av utrotning,

- Sverige är ett skogsland. Vi lever med träd från det att vi är små och använder träd till otroligt många produkter. Ändå är det enkelt att glömma bort trädens verkliga betydelse och vilka följder det skulle få om de försvann. Genom att låta företag köpa några av Sveriges mest populära parker hoppas vi väcka engagemang för länder som Kenya där detta redan är ett faktum, säger Arne Andersson.

Vi-skogens kampanj Livet utan träd lanseras i dag. På huvudsidan för kampanjen, www.viskogen.se/livetutantrad, finns bilder och animationer som visar hur några svenska parker skulle se ut utan träd, samt intervjuer och filmer med människor som redan i dag drabbas av avskogningen.

Fakta:
– Enligt FAO står avskogning och skogsförstörelse i utvecklingsländerna för nära 20 procent av världens koldioxidutsläpp. Mellan 1-2 procent av skogen försvinner varje år. 69 procent av Sverige är i dag täckt av träd, globalt är andelen 31 procent och i Afrika 23 procent. I Kenya är sex procent av landet täckt av skog, en halvering på 40 år.

– Vi-skogen har med svenska folkets hjälp planterat 100 miljoner träd i området runt Victoriasjön i Afrika sedan starten 1983. Grunden för Vi-skogens arbete är agroforestry – att plantera träd och grödor tillsammans. Det ger en bättre miljö, ökad tillgång till mat och större inkomster. Vi-skogens stöd når i dag 240 000 familjer i Kenya, Uganda, Tanzania och Rwanda. Läs mer på www.viskogen.se.

Pressbilder bifogas. För ytterligare information, vänligen kontakta:

Marcus Lundstedt, pressekreterare Vi-skogen, 070 107 43 17, marcus.lundstedt@viskogen.se

Arne Andersson, programchef Vi-skogen, +254 (0)733 964 568, arne.andersson@viagroforestry.org