Jämtlandspant ger 6 318 nya träd – Östersundsborna mest givmilda

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2015 06:55 CET

Svenskarna har blivit mer givmilda med sina pantpengar. I Jämtlands län är nu Östersundsborna mest givmilda. Tillsammans bidrog länsinvånarna med 126 420 pantkronor under året, motsvarande 6 318 nya träd i Afrika. Det visar Vi-skogens årliga pantrankning av Biståndsknappen hos Coop.

I Östersund skänker invånarna i snitt 2,24 kronor av varje pantad hundralapp via Biståndsknappen. Därmed behåller de sin första plats i länet och hamnar på plats 67 i landet. Tvåa i länet är Härjedalen som klättrat från en femteplats. Trea kommer Ragunda och därefter Åre respektive Bräcke. FULLSTÄNDIG LÄNSRANKNING BIFOGAS.

- Vi vill rikta ett varmt tack till alla som trycker på Biståndsknappen i Jämtland. Pantpengarna från det senaste året motsvarar 6 318 nya träd i Afrika. Träden ger en bättre miljö, pengar till barnens skolgång och skyddar människor mot klimatförändringarnas effekter, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen.

I Jämtlands län skänktes under förra året 126 420 pantkronor till bistånd i Coops butiker. Totalt skänktes 8,1 miljoner kronor via Biståndsknappen under 2014. Det är nytt rekord och motsvarar över 400 000 nya träd i Afrika där Vi-skogen arbetar.

I snitt skänkte svensken bort 2,2 kronor av varje pantad 100-lapp under 2014. Det är en 14-procentig ökning från året före då snittet var 1,93 kronor.

- Det är enormt glädjande att så många trycker på Biståndsknappen. Förra årets pantpengar motsvarar 400 000 nya träd i Afrika, räknar vi från starten rör det sig om nära tre miljoner träd. Planterade i rad skulle det räcka hela vägen från Jämtland till Kenya, säger Katarina Andersson, insamlingschef på Vi-skogen.

Mest generösa med panten i Sverige är invånarna i Vaxholms kommun – här skänks närmare åtta kronor av varje pantad hundralapp till bistånd. På andra plats kommer Lidingö och därefter Danderyd. Bästa län är Stockholm, följt av Uppsala och Gotland – som är nya på listan. Jämtlands län placerar sig på plats 19. Topplistor nedan.

- Sedan starten har kunderna som trycker på Biståndsknappen skänkt 66,7 miljoner kronor till Vi-skogen och We Effect, som delar på pengarna. Det motsvarar 3,3 miljoner nya träd i Rwanda, Tanzania, Kenya eller Uganda där Vi-skogen arbetar. Planterade i rad skulle träden räcka hela vägen från Jämtland till Kenya.

Pressbilder bifogas. För ytterligare information - vänligen kontakta:

Kommentarer (0)

Kommentera