Peter Örn och Henrik Ekman till Vi-skogen

Peter Örn och Henrik Ekman till Vi-skogen

Vi-skogen förstärker sin organisation med två starka namn. Från och med maj ingår Sveriges Radios förre vd Peter Örn och vetenskapsjournalisten Henrik Ekman i Vi-skogens styrelse.

- Vi är oerhört glada och stolta över att Peter Örn och Henrik
Ekman tackat ja till styrelseuppdraget i Vi-skogen. Deras kompetens och starka samhällsengagemang möjliggör ett ännu bättre arbete med att minska fattigdomen för människorna runt Victoriasjön, säger Anneli Rogeman, vd för Vi-skogen.

- Det är med stor glädje jag medverkar i Vi-skogens viktiga arbete. Det är exempel på konkret bistånd när det är som bäst, säger Peter Örn.

Peter Örn har varit vd för Sveriges Radio och generalsekreterare för Svenska Röda Korset samt ordförande i utredningen av Estoniakatastrofen. Han arbetar idag som rådgivare, föreläsare och utbildare inom ledarskapsutveckling och är ordförande för regeringens delegation för hållbara städer.

Henrik Ekman är anställd på SVT med ansvar för inköp av utländska natur- och vetenskapsprogram. Han är biolog, journalist, fotograf och författare och tidigare programledare för Vetenskapens värld. har gett ut ett tiotal böcker och blivit nominerade till Augustpriset i fackboksklassen för Ekoparken och Vargen - den jagade jägaren. Just nu arbetar han även med en film om gamla ekar som får premiär under våren 2013.

Vi-skogens styrelse från maj 2012
Ordinarie ledamöter: Ordförande Nina Jarlbäck, Anneli Rogeman, Carina Malmer, Peter Örn, Henrik Ekman, Ines Uusmann, Eva Quist, Bodil Jönsson Lindgren, och Sofia Wadensjö Karén. Suppleanter: Staffan Eklundoch Sven Ohlsson.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Telefon: 070 107 43 17
Mejl: marcus.lundstedt@viskogen.se

Om Vi-skogen: Vi-skogen är en svensk biståndsorganisation som arbetar med trädplantering och stöd till bönder i området runt Victoriasjön. Sedan starten 1983 har organisationen bidragit till att plantera över 100 miljoner träd. www.viskogen.se