Camilla Nagler generalsekreterare för stiftelsen Teskedsorden

Stiftelsen Teskedsorden utsåg idag förläggare Camilla Nagler till generalsekreterare. Camilla Nagler är jur.kand och har en bakgrund från Brombergs bokförlag och sedan 1987 som förläggare på Wahlström & Widstrand. Bland de författare hon har varit förläggare för finns Amos Oz och Herta Müller. Camilla Nagler var initiativtagare till Teskedsorden när den startade hösten 2006 och innehar även en styrelsepost i stiftelsen.

– Vi, samtliga styrelseledamöter, är mycket glada och tacksamma över att få Camilla Nagler till generalsekreterare. Nu kan Teskedsorden ta ett stort kliv i sin verksamhet, säger stiftelsens ordförande Anneli Rogeman.

– Det är ett spännande och viktigt arbete - förhoppningsvis kan vi bidra till ett något tolerantare samhälle i en tid när fanatismen tyvärr sprider sig runt om i världen, säger Camilla Nagler.

Camilla Nagler lämnar sin tjänst som bokförläggare och tillträder som generalsekreterare under våren.

I Teskedsordens styrelse sitter även ledamöterna Majgull Axelsson, för­fattare, Mikael Kamras, civilekonom, Kerstin Lager, kommunikationsdirektör, Lars Leijonborg, fd partiledare (FP) och utbildningsminister, Lill Lindfors, artist, Jan Nygren, konsult, Bo Pellnäs, säkerhetspolitisk expert, Margot Wallström, f.d vice ordförande, EU-kommissionen, Pia Wikström, vd. Hedersledamöter: Amos Oz, författare, Barbro Osher, filantrop och generalkonsul i San Francisco, Sigrid Rausing, filantrop och förläggare.

Teskedsorden är en stiftelse för tolerans mot fanatism som grundades av Tidningen Vi för tre och ett halvt år sedan. Stiftelsen har sedan dess bland annat delat ut Amos Oz bok Hur man botar en fanatiker till landets samtliga elever i gymnasiets årskurs två, tre år i följd. Varje år utses en eller flera stipendiater som arbetar för ett tolerantare samhälle. I år erhöll musikern Ale Möller och föreningen Vi På Filten i Göteborg 50 000 kronor vardera.

För övriga upplysningar kontakta: tillträdande generalsekreterare Camilla Nagler, tel 0706-905336 eller ordförande Anneli Rogeman 08-7698611, 0702-48 26 40.

• Tidningar, tidskrifter

• teskedsorden
  • anneli rogeman
  • tidningen vi

VI ÄR ETT MÅNADSMAGASIN FÖR KULTUR- OCH SAMHÄLLSINTRESSERADE LÄSARE.

VI GRUNDADES 1913 OCH ÄR ETT AV KF:S FYRA DOTTERBOLAG INOM MEDIA.