Elin Boardy får Tidningen Vi:s litteraturpris 2014!

Prissumman är på 50 000 kronor och juryns motivering lyder: ”Med gott humör, oförvägenhet och absolut gehör kapar Elin Boardy den traditionella äventyrsromanen, och skildrar hamnkrog och skattjakt ur köksflickans underifrånperspektiv. I Mary Jones historia återuppstår Skattkammarön som en sinnlig berättelse om systerskap, solidaritet, svek och oväntad kärlek.”

Elin Boardy har i år kommit ut med sin tredje roman Mary Jones historia. Hon debuterade med romanen Allt som återstår (2008) och har gett ut ytterligare en roman, Mot ljuset (2011). Hon kallar själv sina böcker för ”utvecklings- och identitetsromaner som handlar om att vara kvinna… eller människa helt enkelt.”

– Jag är jätteglad och hedrad över att få detta fina pris, som så många stora författare fått före mig. Tidningen Vi är toppen! säger Elin Boardy, som tog emot priset i Stockholm på onsdagskvällen.

Övriga nominerade har varit Therese Bohman och Stefan Lindberg.

Tidningen Vi:s litteraturpris har delats ut sedan 1947. Det går till en skönlitterär författare ”på väg”; som har debuterat och publicerat upp till fyra prosaböcker för vuxna. Bland tidigare pristagare finns Kerstin Ekman, Stig Claesson, Torgny Lindgren, Jonas Hassen Khemiri, Sara Stridsberg med fler.

Årets jury har bestått av Ebba Witt-Brattström (litteraturprofessor), Stefan Ingvarsson (litteraturkritiker), Sofia Wadensjö Karén (chefredaktör Vi), Kristoffer Leandoer (författare), Annina Rabe (litteraturkritiker), Nina Solomin (kulturredaktör Vi och juryns ordförande).

FÖR MER INFORMATION KONTAKTA:

Nina Solomin, kulturredaktör: 0704-775105, nina.solomin@vi-tidningen.se

Sofia Wadensjö Karén, vd och chefredaktör: 010-744 24 02, 070-536 71 59, sofia.wadensjo@vi-tidningen.se

• nina solomin
  • tidningen vi
  • vi:s litteraturpris

AB Tidningen Vi ägs av KF och ger bland annat ut Tidningen Vi och Vi Läser. Tidningen Vi startade 20 mars 1913 och är i dag en av Sveriges mest välrenommerade tidskrifter. Vi Läser startade hösten 2008 och är det självklara valet för alla bokälskare. Företaget bedriver även en omfattande event- och reseverksamhet. Inom kundtidningsdelen produceras ett flertal kvalitativa titlar, bland andra Mer Smak åt Coop, Läs! åt Akademibokhandeln, Värmland åt Visit Värmland samt nummer.se åt Riksteatern.